ElbilerTophistorie

Triggo – den ultimative elektriske bybil?

Triggo skifter størrelse alt efter om du skal tilbagelægge kilometer eller smyge dig gennem myldretidstrafikken.

Her er et spøjst koncept; en elektrisk minibil, der kan skifte størrelse alt efter forholdene. Skal den hurtig gennem myldretidskøerne i byer og på motorveje, kan den slås sammen, så den kan klemme sig mellem de andre biler. Skal den tilbagelægge kilometer, kan den brede hjulene ud, så den ligger stabilt på vejen.

Triggo, som “bilen” bygges af et polsk firma med samme navn. Den har været under udvikling siden 2015 (!), men nu er den klar til produktion, melder selskabet i en pressemeddelelse. Ifølge samme meddelelse er Triggo i snak med flere større bildistributører over hele verden. Målet er, at den skal køre ud på gaderne i 2021.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Triggo har plads til to passagerer og føreren kan vælge mellem to køretilstande. I cruising mode skydes forhjulene væk fra hinanden, så kørslen bliver stabiliseret og bilen har en topfart på 90 km/t. I manouvre mode samles forhjulene, så bilen bliver smal, så den med en topfart på 25 km/t kan smyge sig mellem biler og parkere som en scooter.

Triggo
Hjulene samles, hvis Triggo skal køre gennem myldretidstrafik.

“Køretøjet bruger innovativ “Drive-by-Wire” digital kontrol og har et udskiftelig batteri, der mindsker behovet for en offentlig infrastruktur. Den rummelige, lukkede to-personers kabine opfylder brugernes krav til sikkerhedssystemer samt multimedie- og komfortfunktioner såsom Bluetooth-tilslutning og aircondition. At køre Triggo på vejen kræver kun et standard kørekort,” skriver firmaet.

Her er flere billeder af krabaten:

Bittesmå elektriske by-“biler” er temmelig populære hos producenterne i øjeblikket. Tidligere på året introducerede Citroën sit interessante Ami-projekt i de parisiske gader og Kia planlægger også en elektrisk mikrobil, der skal konkurrere mod offentlig transport i de større byer.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close