USA smider Polestar på porten

Polestar må fra modelår 2027 ikke længere sælge nye biler i USA. Det er endnu et hårdt slag for elbilmærket, der i forvejen kæmper med store underskud.

Polestars amerikanske eventyr er reelt sat på pause. De amerikanske myndigheder har afvist at give Polestar tilladelse til at sælge nye biler i USA fra modelår 2027. Årsagen er de nye regler for såkaldt “connected cars”, der rammer bilmærker med kinesisk ejerskab, software eller teknologi.

Polestar er svensk på papiret, men kontrolleres af kinesiske Geely. Og det er nok til, at USA nu lukker døren.

ARTIKLEN FORTSÆTTER EFTER ANNONCEN

 

Det betyder, at Polestar fortsat kan sælge de biler, der allerede er på lager i USA – blandt andet Polestar 3 og Polestar 4 – og selskabet lover også fortsat service og support til eksisterende kunder. Men kommende modeller som Polestar 5, Polestar 6 og Polestar 7 ser foreløbig ud til at være ude af det amerikanske marked.

Det opsigtsvækkende er, at Volvo – som også er ejet af Geely – har fået tilladelse til at fortsætte i USA. Den samme behandling får Polestar altså ikke.

Europa skal redde Polestar

Polestars topchef Michael Lohscheller forsøger at dreje historien væk fra USA og over mod Europa.

– Bilindustrien går ind i en ny fase baseret på regionale dynamikker. Vores strategi afspejler det, med Europa som vores største vækstmotor og vores plan om at producere Polestar 7 i Europa, siger han.

ARTIKLEN FORTSÆTTER EFTER ANNONCEN

 

Det er ikke tilfældigt. Polestar har desperat brug for, at Europa leverer. Selv om mærket satte salgsrekord i 2025 og solgte mere end 60.000 biler, var bundlinjen blodrød. Polestar tabte mere end 15 milliarder kroner sidste år, og i første kvartal af 2026 voksede underskuddet yderligere. Selskabet har også været afhængigt af nye kapitalindsprøjtninger og gældsomlægninger for at styrke økonomien.

USA stod kun for en lille del af Polestars salg, så på papiret er det ikke det vigtigste marked. Men timingen er elendig. For et mærke, der stadig skal bevise, at det kan tjene penge på sine biler, gør det ondt at miste adgang til et af verdens mest profilerede bilmarkeder.

Når et bilmærke mister USA samtidig med, at det brænder milliarder af, vil nogle købere naturligt stille spørgsmålet: Hvor stærk står Polestar om fem år?

ARTIKLEN FORTSÆTTER EFTER ANNONCEN

 

Svaret afhænger nu i høj grad af Europa. Og dermed også af kunder i lande som Danmark.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.