Polestar langer nu ud efter vores alt for lange kærlighedsaffære med benzinbiler. Det sker under Climate Week i New York, hvor gaderne er tapetseret med provokerende plakater og skilte, der sammenligner vores forhold til fossile brændsler med et giftigt parforhold.
På posters rundt i byen kan forbipasserende læse stikpiller som “Dinosaur juice addict?” og “Er det din fars skyld?” – ledsaget af et telefonnummer, man kan ringe til, hvis man vil ud af sit benzin-misbrug. Ringer man, får man fakta om, hvor skadeligt fossile brændsler er, og selvfølgelig en venlig pegefinger mod det elektriske alternativ.
“Mens mange traditionelle bilproducenter ruller deres klimamål tilbage, går vi den modsatte vej,” siger Fredrika Klarén, bæredygtighedschef i Polestar, og lover, at mærket vil fortsætte med at presse på for en hurtigere udfasning af benzinbiler.
Fredrika Klarén, bæredygtighedschef i Polestar. Og hun har måske en pointe:
Batteribiler udleder i snit 73 procent mindre CO2 over hele deres levetid end en benzinbil, viser tal fra ICCT. Personbiler og varevogne sluger mere end en fjerdedel af verdens olieforbrug. Vejtransport står alene for over 15 procent af de globale energirelaterede udledninger. Alligevel var kun hver femte nye bil solgt på verdensplan sidste år elektrisk. Det er nemlig ikke alle lande, der er lige så glade for elbiler som vi er herhjemme.
Polestar bruger kampagnen til at minde os om, at fremtiden ikke ligger i dinosauer-juice, men i ren el. Og de viser selv vejen med den nye Polestar 5, der er bygget med aluminium fra grønne smelteværker og genbrugsmaterialer – en el-GT, der er lige så meget statement som transportmiddel.
Budskabet er enkelt: Vi har et problem. Vi er afhængige af benzin. Og hvis vi vil redde både lunger, klima og storbyer fra støjhelvede og udstødningsos, så er det altså på tide at komme ud af det giftige forhold.