Volkswagen har langt om længe løftet sløret for Volkswagen ID.5, der bliver den næste topmodel i tyskernes serie af rene elbiler. Det er en såkaldt SUV-coupé (a la Ford Mustang Mach-E) og ligesom forgængerne ID.3 og ID.4 er den baseret på MEB-platformen. ID.5 kommer på markedet næste år i tre motorvarianter, men med den samme størrelse batteripakke (77 kWh).
– ID.5 er elektrisk, sportslig og elegant. Den byder på 0-emmissions køreglæde til en kræsen kundegruppe. Med denne bil træder vi ind i et helt nyt markedssegment, siger Ralf Brandstätter, som er mærkets CEO.
Den udtalelse kan godt tyde på, at Volkswagen ikke vil gentage den overraskende lave prislap på forgængeren, men tyskerne har endnu ikke givet andre indikationer på prisen.
Til trods for den coupé-agtige formgivning har Volkswagen ID.5 kun 12 millimeter mindre lofthøjde ved bagsædet end Volkswagen ID.4. En akselafstand på 2.766 millimeter skal giver de samme pladsforhold i kabinen, som du normalt har i en væsentligt større SUV. I bagagerummet kan der være 549 liter, når sæderne er oppe.
ID.5 kommer med den nye ID.Software 3.0, der blandt meget andet forbedrer bilens stemmebetjening (”Hej ID.”), giver mulighed for opdateringer ”over the air” og aktivering af nye funktioner.
Med Car2X-kommunikationen vil Volkswagen øge sikerheden. Data fra kompatible biler fra Volkswagens modelprogram og signaler fra infrastrukturen i en omkreds på op til 800 meter kan lokalt udlæses i løbet af brøkdele af et sekund og advare mod farlige steder, ulykker og stillestående trafik.
Model | Ydelse | Rækkevidde |
---|---|---|
ID.5 Pro | 175 hk | 520 km WLTP |
ID.5 Pro Performance | 204 hk | 520 km WLTP |
ID.5 GTX | 299 hk | 480 km WLTP |
Alle ID.5-motorvarianter er koblet sammen med et 77 kWh stort batteri, der giver dem en rækkevidde på op til 520 km i ID.5 og 480 km (WLTP) i ID.5 GTX. Ale tre varianter har en ladeeffekt på 135 kW, og på farten kan bilen ”tanke” strøm til de næste 390 km eller 320 km (GTX) indenfor 30 minutter.
Volkswagen ID.5 GTX har, som den eneste af de tre udgaver, Dualmotor All-Wheel-Drive med en 109 hk elmotor på forakslen og en 204 hk på bagakslen. Volkswagen fortæller, at bilens køredynamikmanager sammenkobler styresystemerne til drivlinje og undervogn og regulerer affjedringskarakteristikken, hvis ID.5 er udstyret med den adaptive elektronisk styrede DCC-undervogn (ekstraudstyr).
– Det gør, at den sportslige køreglæde, vejgrebet og kørselssikkerheden ligger på et helt nyt niveau, siger Thomas Ulbrich, som er mærkets øverste chef for den tekniske udvikling.
Så venter vi bare på de danske priser. I mellemtiden kan du nyde billederne af den nye Volkswagen ID.5 og ID.5 GTX herunder (klik for større):