Volkswagen har længe talt om deres næste store våben i elbilkampen: Unified Cell . Nu er batteriet endelig klar til at gå i produktion – og det kan blive et vendepunkt, især for de mere folkelige elbiler fra Volkswagen, Skoda og Cupra. Det meddeler VW gruppen i en pressemeddelse.
De fortæller også, at de første celler ruller ud af PowerCos gigafabrik i Salzgitter inden året er omme, og derefter følger nye fabrikker i Spanien og Canada. Dermed får Europa for første gang en stærk, lokal batteriproduktion i stor skala – noget der hidtil mest har været forbeholdt kinesiske og koreanske spillere.
“Unified Cell battericellen er en nøgleteknologi i det 21. århundrede og spiller en afgørende rolle for den europæiske bilindustris fremtid,” siger PowerCo-direktør Frank Blome. “Med vores første serieproducerede celle tager vi et stort skridt mod at etablere batteriteknologi i Europa.”
Længere rækkevidde og lavere priser Og hvad betyder det så for dig, der står og overvejer en elbil? Ifølge VW selv handler det om at levere længere rækkevidde, kortere ladetider og lavere priser.
Unified Cell bygges på VW’s fabrik i Salzgitter (foto: Volkswagen AG). Unified Cell bygger på en ny arkitektur, hvor cellerne pakkes direkte i batteriet uden unødvendige moduler. Det giver både lavere vægt og højere effektivitet. Resultatet er op til 450 kilometers rækkevidde og opladningstider på under 25 minutter – vel at mærke i de mindre modeller, hvor man normalt må gå på kompromis.
Fleksibilitet i batteriet Et andet stort plus er fleksibiliteten. Unified Cell er designet som en universel byggeklods, der kan tilpasses forskellige kemier. I første omgang leveres den med NMC-celler, men på sigt vil VW også tilbyde billigere varianter med LFP, mere robuste versioner med natrium-ion og – når teknologien er klar – solid-state.
“Teknologisk er vores første serieproducerede celle helt på højde med de etablerede konkurrenter,” siger Frank Blome og tilføjer: “Og vi arbejder allerede på nye kundeløsninger med LFP og natrium-ion.”
Volkswagen regner med, at Unified Cell i løbet af få år vil finde vej ind i op mod 80 procent af koncernens elbiler. Det gør det ikke til en nicheopfindelse, men en hjørnesten i hele VW-gruppens elektriske fremtid.
Første modeller på vej i 2026 De første biler, der får glæde af det nye batteri, bliver den såkaldte Electric Urban Car Family . Her finder vi fire modeller: Volkswagens egen ID. Polo, en urban SUV i form af ID. Cross, Skoda nye kompakte SUV Epiq samt Cupras sportslige hatchback Raval. Alle er sat til at ramme de europæiske markeder i 2026 – og dermed også Danmark.
ID. Polo bliver den første model med Unified Cell batteriet ombord. Med en startpris på omkring 25.000 euro kan de blive blandt de mest tilgængelige elbiler fra VW-gruppen til dato. For danske kunder vil prisen afhænge af afgifter og moms, men alt tyder på, at VW nu vil gøre elbiler til et reelt alternativ til små fossilbiler i Polo-klassen.
Tallene om rækkevidde og ladetider er indtil videre prognoser – og det er først ude på vejene, vi finder ud af, om de holder. Men uanset forbeholdene sender VW med Unified Cell et klart signal. Elbiler skal ikke kun være for entusiaster og dem med stor pengepung. De skal være bedre, billigere og mere tilgængelige for helt almindelige bilkøbere. Med ID. Polo, Skoda Epiq, Cupra Raval og de andre modeller i Urban Car-familien kan 2026 blive året, hvor små elbiler for alvor tager springet ind i hverdagen.
Volkswagens elektriske fremtid står dermed på to solide ben. Hvor Unified Cell skal levere selve hjertet – batteriet – arbejder koncernen parallelt på SSP-platformen, der fra slutningen af årtiet gradvist skal erstatte de nuværende MEB- og PPE-platforme.
SSP bliver et fælles teknisk fundament for alt fra Skoda og Volkswagen til Audi, Porsche og selv Bentley. Sammen skal Unified Cell og SSP sikre, at VW-gruppen kan skalere elektrisk mobilitet på tværs af prisklasser og mærker – fra de små og prisvenlige ID. Polo-modeller til luksusikoner som Taycan og Bentayga.