Elbiler

5 ting vi ved om Fisker Ocean

Der var en besynderlig mangel på specifikationer, da Henrik Fisker søndag aften præsentede sin elbil Fisker Ocean. Her er alt, vi ved om bilen.

Søndag aften dansk tid sprang Henrik Fisker ud af bagagerummet på en tildækket prototype af sin elbil Fisker Ocean for at vise bilen frem for verden. Det var en relativt kort præsentation, hvor manglen på konkrete specifikationer nærmest gav ekko i rummet.

Han havde dog stadig masser at fortælle om bilen – primært om design og ideer, men også pris og distribution. Her er alt, vi ved om Fisker Ocean på nuværende tidspunkt:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den skal sælges via en app

Først og fremmest skal bilen udelukkende sælges via en app, nemlig Fisker Flexee. Fisker Ocean kan købes, men tanken er, at kunderne i stedet skal lease den via appen. Prisen for leasing starter ved 379 dollars om måneden – omkring 2.500 kroner – og det er inklusive serviceaftale. Det bliver også gennem appen at man bestiller mekaniker, hvis noget går galt med bilen.

Fisker Ocean
Henrik Fisker bag rattet i Fisker Ocean under præsentationen.

Den skal sælges for 200.000 kroner

I USA kan bilen i starten sælges for et beskedent beløb på 29.999 dollars – 200.000 danske kroner – takket være amerikanske tilskud og det faktum, at Henrik Fisker har hevet alle mellemmænd ud af ligningen.

Prisen bliver nok væsentlig anderledes når bilen rammer Europa. Tidligere har Fisker nævnt en pris på 40.000 dollars (267.000 kroner), hvilket også lyder mistænkelig lavt.

Den skal sælges i hele verden

Ifølge Henrik Fisker skal Fisker Ocean lanceres worldwide. Den går i produktion i slutningen af 2021 og vil begynde at blive leveret til kunderne i første halvår af 2022. I første omgang sendes den kun på markedet i USA, men kort efter kommer den til Danmark og resten af Europa – og senere følger også Kina med, blev det lovet.

Der er indgået aftaler om samling af bilen og Fisker forsikrer, at han har købt kapacitet til at kunne levere 1 million eksemplarer de første fem år.

Den skal opgraderes løbende

Henrik Fisker ser Ocean som en slags mobiltelefon; man køber hardwaren der så løbende opdateres med nye, forbedrede funktioner. Som et eksempelvis nævnte han solpanelerne på bilens tag; ved lanceringen vil de kunne levere omkring 1.600 kilometer årligt i Californiens sol, men i og med at hardwaren allerede er installeret, kan ydelsen opgraderes når softwaren modnes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den er lavet af genbrugsplastik

Eller … enkelte dele af kabinen er i hvert fald. Tæpper og måtter er eksempelvis lavet af genbrugsplast, der er fisket op fra havet – deraf navnet Ocean. Der er ikke brugt læder i kabinen.

Vi fik også et lille kig ind bag rattet. Bilens funkioner betjenes via en stor midterkonsol, der består af en stor trykfølsom skærm. For at undgå at chaufførens distraheres af at finde rundt på skærmen er den udstyret med fem haptiske knapper, der giver nem adgang til væsentlige funktioner, såsom aircon og volumen. En lille HUD bag rattet viser køreinformationer.

Under den store midterkonsol har Fisker Ocean to pladser, hvor mobiltelefoner kan oplades trådløst.

Det fortalte han ikke om …

Under præsentationen var der lagt stor vægt på funktioner og design, men der blev ikke talt om specifikationer. Overhovedet. Ved tidligere lejligheder har der været snak om at bilen skulle rumme en 80 kWh batteripakke, der skal give bilen en rækkevidde på op til 600 kilometer, men det lyder ikke sandsynligt prisen taget i betragtning. Et kig på Fisker Inc. viser da også, at rækkevidden nu står til “mellem 400 og 480 kilometer”.

Bilens evner ude hurtigladning blev heller ikke nævnt med et ord, ligesom vi må vente med at finde ud af hvor meget motorkraft bilen har.

Her er et par af de billeder, der er udgivet via appen Fisker Flexee:

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close