I 2024 faldt prisen på batteripakker til elbiler med hele 20 procent. Det er det største fald siden 2017 og kan få stor betydning for alle, der overvejer at skifte til elbil. Lavere batteripriser betyder nemlig, at bilproducenterne får bedre muligheder for at sænke priserne – eller øge rækkevidden uden at hæve priserne.
Og det er ikke en bagatel. Batteriet er stadig den dyreste enkeltkomponent i en elbil.
Ifølge den internationale energiorganisation IEA skyldes det markante prisfald især øget konkurrence, større produktion og et midlertidigt overskud af råmaterialer som lithium. Særligt i Kina er udviklingen gået stærkt. Her er både teknologi, arbejdsstyrke og produktion i front, og i 2024 stod kinesiske fabrikker for intet mindre end 80 procent af den globale celleproduktion.
Kina dominerer også markedet for LFP-batterier – en billigere batteritype, som tidligere blev anset som lidt for simpel til moderne elbiler. Men efter en række forbedringer i ydeevne er LFP nu rykket ind i langt flere biler, især i Europa, Sydamerika og Asien.
Hvad betyder det for danske bilkøbere?
På kort sigt kan vi forvente, at prisfaldet på batterier vil gøre det lettere for bilproducenterne at lancere billigere elbiler eller øge rækkevidden uden at hæve prisen. Det kan især få betydning for små og mellemstore elbiler, som mange danskere efterspørger.
Men udviklingen i batteripriser er ikke ligeligt fordelt globalt. I USA er priserne stadig højere end i Kina, blandt andet på grund af toldsatser og politiske spændinger. Og med udsigt til, at amerikanske skattefordele for elbiler og batteriproduktion kan blive fjernet i en ny budgetlov, er fremtiden for billig batteriproduktion i Vesten usikker.
Det globale batterikapløb fortsætter ufortrødent. I USA voksede produktionskapaciteten med næsten 50 procent i 2024 – primært takket være sydkoreanske virksomheder, der blev tiltrukket af grønne incitamenter. Men i Europa gik det noget mere trægt, ikke mindst efter at svenske Northvolt måtte sætte deres storstilede fabrik på pause på grund af økonomiske problemer.
Det store spørgsmål er derfor ikke, om batterier bliver billigere – men hvem der får fordelene først. For danske elbilister kan udviklingen være en god nyhed, hvis producenterne vælger at sende gevinsten videre til forbrugerne. Men i sidste ende afhænger det af globale forsyningskæder, lokal produktion og politiske beslutninger langt fra de danske motorveje.