×
Wearables

Anmeldelse: Apple Watch Series 5

Apple har opgraderet deres smartwatch, og Apple Watch Series 5 er blevet en smule bedre - men har du forrige generation kan du godt springe over.

Præcis som ventet havde Apple også et ur med til lanceringen i Cupertino i sidste uge. Det nye Apple Watch Series 5 afløser Series 4 – til samme pris. Derudover beholder Apple Series 3 i sortimentet til en reduceret pris.

Udover de “sædvanlige” modeller i rustfrit stål og aluminium blev der denne gang igen plads til en version i keramik – og så en helt ny version i titanium. Indtil videre er de to nye materialer dog ikke at finde på den danske hjemmeside – så måske det slet ikke er muligt at købe dem i Danmark. Min testudgave er rustfrit stål, og det er et smukt materiale, og helt ærligt ville jeg nok alligevel ikke kunne se forskel på det og titanium.

Skærmen er altid tændt

En af de ting der altid har irriteret mig er, at Apple Watch har været en stor, sort klump på armen når det ikke har været aktivt. Samtidig har funktionen hvor man holder uret op for at tænde det været en smule… Skal vi sige ustabilt? I hvert fald ved nogle lejligheder. Det har Apple rådet bod ved simpelthen at lade urets skærm være tændt hele tiden. Det er dog ikke på fuld skrue, men i stedet en slags strømsparende sort/hvid tilstand når uret ikke er aktivt.

God løsning

Måden den nye funktion er implementeret på er faktisk ganske genial. Hvis man er inde i en app forsvinder den ikke umiddelbart. I stedet bliver appen uskarp, og uret lægges ovenpå. Hvis man er på selve urskiven kommer det an på, hvilken urskive man bruger – nogle er meget simple, andre pænt avancerede med masser af informationer. Man kan selvfølgelig vælge, at de mest sensitive informationer aldrig bliver vist. Generelt virker det aldeles glimrende, og er måske den mest elegante måde, jeg har set allways on implementeret på et smartwatch. Og man slipper for den sorte klods på håndleddet.

Batterilevetid som sidste år – eller…

I praksis har Apple faktisk øget batterilevetiden på Series 5. Men de “bruger” den batterilevetid til at lade skærmen være tændt altid. Det er dog muligt at slå den funktion fra, og så kan jeg faktisk fint nå op på to dages reel brug – i hvert fald, hvis jeg ikke har brugt uret til løbetræning. Hvis jeg har skærmen tændt hele tiden ryger jeg ned på ca. 1 døgns brug – hvilket i praksis betyder at uret skal på laderen hver aften. Det kan jeg nu godt leve med – jeg vil alligevel ikke sove med det på.

Den er fin med kompasset…

Den eneste anden reelle nyhed på hardware delen er et kompas. For mig personligt er det ikke noget jeg får særligt meget brug for – det er sjældent jeg bevæger mig så langt udenfor dækning at det giver mening at bruge et kompas til at finde vej. Når det er sagt kan det fint være, at der findes udviklere der har nogle ideer til, hvordan det kan bruges kreativt. Det er med andre ord ikke noget, jeg har længtes efter, men det er heller ikke negativt at det er dukket op.

Alt det andet…

Generelt er der ikke mange andre ændringer at spore – både processor og det fysiske design er fuldstændigt som på Series 4, hvilket heller ikke gør så meget. Jeg ville meget gerne se Apple forsøge sig med et rundt ur der mere lignede et traditionelt ur – for jeg tror faktisk, de kunne lave noget godt – men jeg tvivler på, at det kommer til at ske foreløbigt.

Når det er sagt synes jeg stadig formfaktoren fungerer, og alt andet lige er ideen med et smartwatch jo, at det skal kunne bruges til mere end et “almindeligt” ur – for ellers kunne du jo lige så godt købe et “dumt” ur. Og til det er den store, firkantede skærm klart at foretrække. Ja, det ser stadig en smule nørdet ud, men det er ikke et dumt ur på nogen måder.

Skal, skal ikke…?

Skal du så investere i Series 5? Hvis du har et Series 4, så helt klart nej. Funktionaliteten med skærmen er fed, men ikke fed nok til at du skal bruge flere tusinde på det. Hvis du har et ældre ur er det nyeste blevet en smule mere attraktivt fordi Apple holder fast i prisen.

Hvis du ikke har et Apple Watch (eller et smartwatch i det hele taget), ja så er Apple Watch Series 5 naturligvis uret, du skal købe. For det er stadig det bedste smartwatch på markedet.

Læs mere hos Apple her.

Apple Watch Series 5