×
Hovedtelefoner

Anmeldelse: B&O Beoplay E8 3rd Generation

Hvis du er glad for musik og kan undvære aktiv støjdæmpning, er Beoplay E8 3rd Generation nogle af de bedste true wireless, du kan købe for penge.

Det kan godt være at Bang & Olufsen ikke kan finde ud af at sælge fladskærme, men de kan saft-suse-mig stadig finde ud af at lave lækre produkter med fremragende lyd. Således også Beoplay E8 3rd Generation, som jeg har haft fornøjelsen af at skambruge i en uges tid. De er ikke alene bedre end de to tidligere generationer på stort set alle parametre, de er også blevet (en lille bitte smule) mindre.

Der er tre ting, der tæller imod, at du skal baldre sparegrisen: Der er ikke nogen aktiv støjdæmpning, de er ikke svedtætte (til træning) og så er de en del dyrere end konkurrerende true wireless hovedtelefoner. Eksempelvis kan de fortrinlige Sony WF-1000XM3 nu findes til knapt den halve pris via nettets prissøgninger.

Til gengæld er der ingen af konkurrenterne, der kan måle sig med B&O i lækkerhedsfaktor. Overhovedet. Opladeretuiet er beklædt med okselæder, det er hamrende lækkert at røre ved og det har en fuldstændig pletfri samlekvalitet. Bortset fra læderet gælder det samme for propperne, der samtidig er nemme både at at få op fra etuiet og placere deri igen. Det er kræs fra øverste hylde hele vejen igennem – når man har dem i hænderne, er man simpelthen ikke i tvivl om, hvorfor de er dyrere.

Kabel eller ej

Lige som sidste års E8-model er Beoplay E8 3rd Generation forsynet med trådløs opladning efter Qi-standarden. I denne omgang kan den oplades både med 5W og 10W. Der er også et USB-C stik, hvis du skal give dem liv i hast, eller foretrækker at bruge kablet.

Batterilevetiden er forbedret i forhold til sidste år – faktisk hele 119 procent, fortæller B&O. De lover, at propperne kan spille i op til 7 timer ved moderat lydstyrke, mens etuiet kan lade dem op fire gange; altså samlet set 35 timers musik mellem besøg ved en ladeplade eller en stikkontakt.

Det stemmer ikke helt med min virkelighed, men det er forventet, da volumen og brug har væsentlige indflydelse. Jeg fik klemt lidt mere end fem timer ud af propperne på en opladning, ved blandet samtale og musikafspilning. Det kan jeg sagtens leve med – og det er stadig markant bedre end mine bedagede AirPods.

Læg dertil en klippestabil forbindelse med telefonen – Der skulle en flisevæg til for at forhindre musikken i at spille uden hakker, da jeg bevægede mig væk fra telefonen og rundt i lejligheden.

Styr på app-problemerne

Betjeningen har B&O også godt styr på. Hver øreprop er trykfølsom, så der kan skiftes mellem musiknumre, skrues op og ned for volumen, aktivere digital assistent – og tage imod opkald (en funktion som Huawei har glemt i deres FreeBuds 3). Bevares, det kræver lidt tid at huske på kombinationerne, men det kommer egentlig meget naturligt; tryk en gang for at afspille eller sætte musikken på pause, to gange for at skifte nummer og tre gange for at aktivere assistenten.

Da jeg anmeldte Beoplay E8 2.0 sidste år var jeg meget irriteret på den medfølgende Bang & Olufsen app, der dengang var notorisk ustabil. Det er der heldigvis også kommet styr på; jeg oplevede ingen problemer overhovedet i testperioden. I øvrigt kan hovedtelefonerne snildt bruges uden app’en – men jeg er svært glad for B&O’s fremragende og meget simple equalizer, der kan tilgås via app’en. Jeg er tydeligvis mere glad for bas end lydteknikerne hos B&O.

Fremragende lydkvalitet …. igen

Apropos lyden … jeg synes Beoplay E8 3rd Generation har en uovertruffen lyd. Punktum. Nej, de giver ikke bas-slag i mellemgulvet, men de er tro mod originalmaterialet. Hvor andre producenter har tendens til at “farve” lyden, så lader B&O musikken lyde, som den er tænkt. Man hører musikken, ikke højttalerne.

Lydbilledet er som udgangspunkt rigtig godt balanceret og klarer både stemmer, klassisk, rock og elektronisk musik uden problemer. Vokaler står klart, bassen er blød og fyldig og mellemtonerne gemmer sig ikke væk. Diskanten balancerer lige på grænsen på Michael Jacksons Billie Jean, men sæt Two Feet-nummeret I Feel Like I’m Drowning på og nyd turen. Eller Jordan Rakeis Alright, hvis du vil høre ham stå lige foran dig og synge. Her er et direkte link til den Spotify-spilleliste, jeg bruger, når jeg tester lyd.

Jeg har hyldet samtlige E8-versioner for den gode lyd – og det ændrer sig ikke denne gang. Jeg har, helt uden pjat, aldrig hørt true wireless med en bedre lyd end E8. Sony WF-1000XM3 kommer tæt på, men ikke helt i mål. Beoplay E8 er simpelthen i en klasse for sig.

Samtidig er den passive støjdæmpning faktisk mere effektiv end flere af de modeller med aktiv støjdæmpning, jeg har anmeldt. Naturligvis er det afhængig af, hvor godt Beoplay E8 sidder i ørerne, men der medfølger både fire forskellige størrelser af gummipropper – og så mine foretrukne, skumpropperne, der kan redde dagen, hvis ingen andre passer. Bevares, du får ikke støjdæmpning i Sony eller Bose-kvalitet i flyet, men mindre kan også gøre det.

Beoplay E8 fungerer også rigtig fint til telefonopkald. B&O har fordoblet mængden af eksterne mikrofoner, så baggrundsstøj kan filtreres fra og gøre stemmen mere klar for modtageren. Jeg har nu aldrig oplevet det som et problem på E8’erne, men bevares, det tager jeg gerne med.

iNPUT mener …

Hvis penge ikke var noget problem og jeg skulle på indløb efter komplet trådløse hovedtelefoner, var det Beoplay E8 3rd Generation, jeg ville bestille. Kan du leve uden aktiv støjdæmpning og med, at de ikke er beregnet til brug i træningscentret (mit gæt er at de kommer i en Motion-udgave om nogle måneder), så får du ikke bedre true wireless hovedtelefoner. Lyden og designet er i særklasse og batterilevetiden er over standard. En varm anbefaling herfra.

B&O Beoplay E8 3rd Generation

2.750 kr.

Lyden og designet er i særklasse og batterilevetiden er over standard. En varm anbefaling herfra.