fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Audi dropper benzin og diesel fuldstændig

Audi vil være et rent elbilsmærke. Benzin-, diesel og selv hybriderne droppes helt, hedder meldingen. Den sidste fossilmodel kommer i 2026.

Audi følger nu Jaguar, det BMW-ejede Mini, Volvo og Ford og melder ud, at fossil-Audiernes dage er talte. Den sidste model med forbrændingsmotor vil blive lanceret i 2026. Herefter vil tyskerne koncentrere sig helt og holdent om elbiler – det vil være slut med benzin, diesel og sågar hybrider. Det skriver både Süddeutsche Zeitung og Spiegel.

Er informationerne sande, betyder det, at tyskerne har accelereret overgangen til el ganske betragteligt. Sidste år i juli måned fortalte Audi-bossen Markus Duesmann, at Audi fortsat ville have et 50/50 mix af el- og fossilbiler i porteføljen i 2025, samt at forbrændingsmotoren ville “leve i lang, lang tid”. Men i marts måned kom det frem, at tyskerne nu vil stoppe helt med at udvikle nye forbrændingsmotorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De sidste forbrændings-Audi bliver en SUV, der introduceres i 2026 og sælges frem til 2033. Modelnavnene A3 og A4 udfases og erstattes af andre modeller, der er eldrevne.

Tyskerne har for nyligt introduceret elbilen e-tron Q4, der – i hvert fald i Audi-historik – sælges relativt lavt prissat for 350.000 kroner. Herunder Audis egen illustration af elektrificeringen fremadrettet:

Audi
Systematic transition to e-mobility

EU presser bilproducenterne

Årsagen til det det accelererede kursskifte, er de kommende Euro 7-emissionsregler, der strammer skruen betragteligt om bilproducenterne. De præcise normer for Euro 7 præsenteres i løbet af i år og de forventes at træde i kraft med udgangen af 2024. Formålet er netop at presse bilproducenterne til at droppe de CO2-belastende fossilmotorer.

Baseret på de rygter og oplæg, der er kommet indtil videre, har den tyske brancheorganisation VDA tidligere udtalt, at de nye regler vil være “teknisk umulige at nå” [med forbrændingsmotorer] og en ingeniør hos Volkswagen har gættet, at dieselbiler snildt kan stige med op til 100.000 kroner, når reglerne indføres.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button