Det nye kinesiske AUDI-mærke er blevet taget imod som et rockband på comeback-tour. Første model, E5 Sportback, røg ud i mere end 10.000 eksemplarer på bare en halv time.
Audi har valgt en radikal strategi for Kina: et helt nyt sub-brand, der ganske enkelt hedder AUDI – skrevet med versaler, men uden de klassiske fire ringe på fronten. Det er første gang, vi ser premiumproducenten rive så meget op med rode, og åbenbart var det et klogt træk.
Da salget af E5 Sportback gik i gang i dag, væltede kinesiske kunder ind i ordre-systemet. Ifølge selskabets kinesiske afdeling blev der lagt 10.153 bestillinger på 30 minutter. Til sammenligning kan mange europæiske elbilproducenter kun drømme om sådan et salgstal på et helt år.
E5 Sportback er forbeholdt det kinesiske marked. Kinesiskfødte Audier E5 Sportback er udviklet i samarbejde med partneren SAIC Motors og er skræddersyet til det kinesiske marked. Den bygger på en 800-volts platform og fås med batterier på 83,3 eller 100 kWh, hvilket – ifølge den lokale, meget optimistiske CLTC-norm – giver op til 697 kilometers rækkevidde.
Bilen er spækket med teknologi, herunder AUDI 360 Assisted Driving: et LiDAR-baseret system med hele 29 sensorer, der skal hjælpe føreren i den kaotiske kinesiske storbytrafik.
Flere på vej E5 er kun begyndelsen. To yderligere AUDI-modeller er allerede annonceret til 2026 og 2027, hvilket understreger, at tyskerne satser benhårdt på at blive en relevant spiller i verdens største elbilmarked.
Spørgsmålet er nu, om vi nogensinde får de “ringløse” modeller at se i Europa – eller om de forbliver en kinesisk specialitet.