Teslas satsning på de cylindriske 4680 batterier vil fejle. Det mener i hvert fald Robin Zeng, der er grundlægger og ejer af CATL, der er verdens største batteriproducent. Han siger, ifølge Reuters, at Musk lover for meget og at batterierne aldrig vil kunne leve op til det.
– Vi havde en heftig diskussion, og jeg forklarede det for Musk. Han sagde ingenting. Han ved ikke, hvordan man laver et batteri. Det handler om elektrokemi. Han er dygtig til chips, software, hardware og mekaniske ting, men ikke dette, siger Robin Zeng til nyhedsbureauet Reuters.
Han kommer ikke nærmere ind på, hvorfor han mener 4680 batteriet vil fejle, end at det ikke vil kunne leve op til forventninger, Musk har til det.
De runde celler, der har fået deres navn fra deres diameter på 46 millimeter og højde på 80 millimeter, blev præsenteret allerede under Teslas Battery Day i 2020. Dengang blev de lovet at indeholde op til fem gange mere energi end nutidens celler, samtidig med at de skulle være billigere og lettere at producere via såkaldt “dry coating technology”.
Cellerne produceres allerede på Teslas fabrik i Texas. Så sent som i september meddelte Tesla, at de havde produceret 1 million 4680-celler.
Det har dog vist sig mere vanskeligt end forventet at opskalere produktionen af batteriet. Derfor er det endnu kun Cybertruck og visse udgaver af Model Y, produceret på Gigafactory Texas, er udstyret med 4680-celler.
Hverken Tesla eller Elon Musk har kommenteret på Robin Zengs udtalelser.