Efter nogle års fravær gør Nissan Micra comeback – og det med strøm på ledningerne. Den nye generation bliver nemlig 100 procent elektrisk og er udviklet på den fælles AmpR-platform, som Nissan deler med alliancepartneren Renault. Det betyder, at Micra i praksis er søstermodel til den nye Renault 5 E-Tech, men med eget design, egen karakter og et klart fokus på europæiske storbykunder.
Micra får premiere i Danmark i slutningen af 2025, hvor den skal konkurrere i det populære B-segment for små elbiler.
Køberne får mulighed for at vælge mellem to batteristørrelser: 40 og 52 kWh. Det store batteri leverer op til 408 kilometers rækkevidde på en opladning, mens det mindre batteri giver cirka 310 kilometer. Begge versioner kan lynoplades, hvor det største batteri understøtter op til 100 kW DC og dermed kan lade fra 15 til 80 procent på omkring en halv time.
Batterikapacitet 40kWh 52kWh Maks. effekt 90kW 110kW Maks. moment 225Nm 245Nm Rækkevidde 310km 408km Vægt 1400kg 1524kg
Design med attitude Selv om den teknisk set er nært beslægtet med Renault 5, har Nissan givet Micra sit eget udtryk. Frontdesignet er skarpere, hjulkasserne markante og hele bilen bærer præg af en vis SUV-inspiration, uden at være en SUV. En stribe designdetaljer – som de udstående LED-forlygter og det såkaldte “isske-spor” i karrosseriet – giver bilen et mere personligt præg.
Micra kommer i hele 14 farvekombinationer, inklusive muligheder for tofarvet lak, og fælgene er enten hjulkapsler eller alufælge – alle i 18 tommer.
Indvendigt er kabinen præget af et rent og moderne layout med to store 10,1-tommer skærme og mulighed for at tilpasse stemningsbelysningen i 48 farver. Nissan lægger op til, at føreren skal kunne tilpasse bilen efter humør, både visuelt og køremæssigt.
Der er desuden mulighed for at vælge mellem forskellige interiørstile og materialer – og for de, der kan lide at nørde med detaljer, gemmer der sig endda en lille silhuet af Mount Fuji i midterkonsollen.
Samme sjæl, ny drivlinje Micra er spækket med udstyr. Google-tjenester er integreret direkte i infotainmentsystemet, så man kan bruge Google Maps, Assistant og Play uden at være afhængig af sin smartphone. Derudover kan bilen fjernstyres og overvåges via en app – inklusiv opladning og kabineopvarmning.
På sikkerhedssiden får man både Nissans ProPilot med adaptiv fartpilot og vognbaneassistent samt et hav af sensorer og nødbremsesystemer – også ved bakning og døråbning.
Selvom den nye Micra er elektrisk og teknologisk opdateret, insisterer Nissan på, at modellen holder fast i sit legesyge og adræt DNA. Den bliver ikke nogen sportsvogn, men skulle tilbyde både kvik styring og et komfortabelt vejgreb – og det til en vægt, der starter ved 1.400 kilo.
Kommer til Danmark sidst i 2025 Micra bliver den første af fire nye elbiler, Nissan sender på markedet i Europa frem mod 2027 – og samtidig første skridt i en fornyelse af Nissans elektriske portefølje.
Priserne er endnu ikke offentliggjort, men bilen forventes at ligge i samme prisklasse som Renault 5 og andre kompakte elbiler.