DoorDash præsenterer sin leveringsrobot, Dot

Den lille røde robot Dot fra DoorDash skal tage de korte leveringer og skære ned på behovet for biler.

DoorDash har løftet sløret for Dot, en ny autonom leveringsrobot, der er udviklet til at håndtere de helt korte ture, hvor en bil typisk er overkill. Ifølge selskabet er Dot den første kommercielle robot, der kan kombinere kørsel på vej, fortov og cykelsti i samme levering uden at kræve menneskelig indgriben undervejs. Tanken er, at en stor del af dagligdagens leveringer består af små pakker og mad, hvor et mindre, mere adræt køretøj både er hurtigere og mere energieffektivt. DoorDash fremhæver samtidig, at robotten er designet til at passe til de behov, lokale butikker og kunder har i tætte bymiljøer.

Design og teknologi

 

Dot ligner ved første øjekast en meget rød og lidt mærkelig barnevogn med øjne, men platformen er bygget med et fokus på robust autonomi, kompakt geometri og høj oppetid. Robotten er lille nok til at manøvrere gennem døråbninger og indkørsler, hvilket mindsker friktionen ved aflevering helt til døren. Samtidig kan den tilpasse hastigheden efter underlaget og nå op til omkring 32 km/t, når forholdene er til det. DoorDash siger, at “gennembruddet” ikke kun var at gøre den selvkørende, men at gøre den driftssikker og effektiv i stor skala. Systemet optimerer ruter i realtid for at beskytte madkvalitet og reducere turenes varighed, og ideen er netop at tage opgaverne, hvor en bil er unødvendig.

Første udrulning i USA

 

Pilotfasen begynder i to byer: Tampa, Florida, og Mesa, Arizona, før en bredere udrulning kommer på tale. Valget af testbyer afspejler en kombination af tætte centrumområder og forstæder, hvor både fortove, cykelstier og blandet trafik er en del af hverdagen. Her vil DoorDash indsamle data om hastighed, rutevalg, temperaturkontrol af mad og kundetilfredshed på tværs af tusindvis af leveringer. Målet er at dokumentere, at robotten kan levere i samme eller bedre tempo end en bil på de korte distancer — og gøre det med lavere omkostninger og mindre trængsel.

Ikke en erstatning for budene

 

Selskabet understreger, at Dot ikke skal erstatte de menneskelige bud, de såkaldte Dashers, men frigøre dem til mere komplekse og højere betalte ordrer. Mens robotten tager “toothpaste-og-bleer-turen”, kan budene fokusere på leveringer, der kræver dømmekraft, fleksibilitet og kundekontakt. Ifølge DoorDash vil teknologien på sigt udvide markedet for lokal levering snarere end at skrumpe det, fordi hurtigere og billigere mikroleveringer kan gøre det attraktivt at få leveret endnu flere hverdagsting. Ambitionen er, at mennesker og robotter skal supplere hinanden i stedet for at konkurrere.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.