×
ElbilerTophistorie

Elbilen Lightyear One oplader sig selv

Elbilen Lightyear One, der suger energi via solpaneler, er ved at være klar til produktion. Men du skal have den store pengepung frem ...

Det er næsten fire år siden, vi første gang skrev om den hollandske elbil Lightyear One, der teoretisk kan køre udelukkende på solenergi, men nu er den endelig ved at være klar til produktion. Ifølge de seneste bulletiner fra hollænderne starter leveringerne i slutningen af 2021.

Bilen skal sælges i EU, men der er en hage eller to: Den vil kun blive fremstillet i 946 eksemplarer og prisen bliver på 150.000 euro, altså omkring 1,1 milioner kroner før moms og afgifter. Lightyear har dog planer om at præsentere flere modeller på markedet i de kommende år.

Lightyear One er en besynderlig størrelse. Den er beklædt med solpaneler på alle vandrette flader – i alt skulle der være 6 kvadratmeter solpaneler på bilen. Ved at optimere vægt og bilens vindmodstand er det lykkes for hollænderne at give bilen en rækkevidde på 750 kilometer (WLTP). Og det ved hjælp af en batteripakke på bare 60 kWh.

Solcellerne gør det, ifølge hollænderne, muligt at lade bilen med op til 12 kilometer i timen. Det kan altså blive en lang tur til Gardasøen, hvis man ikke planlægger et stop eller tre ved et ladestik. Lightyear One kan via et konventionelt ladestik nemlig lade med op til 60 kW, hvilket giver batteriet 570 kilometer på en time.

Lightyear One
Lightyear One er udstyret med specialdæk fra Bridgestone.

Den lange rækkevidde opnås blandt andet ved hjælp af specialudviklede dæk fra Bridgestone. Dækfirmaet har anvendt sin Enliten-teknologi på Turanza Eco-dæk, der er specielt konstrueret til Lightyear One og leverede, ifølge selskaberne “et betydeligt effektivitetsbidrag for at opretholde batterilevetiden, maksimere køretøjets rækkevidde og reducere miljøpåvirkningen”.

Indenfor i kabinen er der ikke sparet på lækkerierne; Lifghtyear One har både Apple CarPlay og Android Auto, ligesom telefoner oplades trådløst. Bilen har nøglefri adgang og et Tesla-inspireret design med en centralt placeret skærm, der håndterer al betjening.

Et kig indenfor i kabinen afslører et Tesla-inpireret interiør.

I videoen herunder forklarer Lightyear, hvordan de har arbejdet intenst på at optimere One, for at give den lang rækkevidde:

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.