Efter i en årrække at have leveret det enes triste regnskab efter det andet, er der i det seneste kvartalsregnskab et lille lys i mørket for hæderkronede Bang & Olufsen. Selskabet har nemlig for første gang i årevis formået at øge omsætningen med tocifrede vækstrater.
I forhold til samme periode sidste år er omsætningen steget fra 419 millioner til 462 millioner – en stigning på 10,3 procent. Stigningen er primært hentet i Europa og Asien, oplyser B&O.
De oplyser også, at det var kategorien tv- og lydprodukter til hjemmet, der stod for den største vækst i omsætningen, med en stigning på 88 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Beovision Harmony og Atmos-lydbaren Beosound Stage (læs vores anmeldelse her) stod for størstedelen af væksten i kategorien.
Det er også værd at bemærke, at omslætningen fra Bluetooth-højttalere voksede med 75 procent, primært båret af Beosound A1 2nd Gen (læs anmeldelse her).
– I en tid med stor usikkerhed er det finansielle resultat et udtryk for solid strategieksekvering af hele organisationen og styrken af vores brede portfolio af innovative produkter, der gjorde os i stand til at tilpasse os den ændrede forbrugeradfærd, vi så i kvartalet, siger CEO Kristian Teär.
Q1 2020/21 | Q1 2019/2020 | |
---|---|---|
Omsætning | 462 | 419 |
Resultat for skat | -61 | -135 |
Resultat efter skat | -49 | -106 |
Selv om omsætningen steg, kom B&O ud af kvartalet med et underskud på 49 millioner kroner efter skat. Det er dog væsentligt mindre end underskuddet på 106 millioner i samme kvartal sidste år.
– Uforsigeligheden forårsaget af COVID-19 fortsætter, og vi har stort arbejde foran os i forhold til at eksekvere på vores strategi og skabe en lønsom forretning. Men vi er tilfredse med den fremgang, vi leverede i første kvartal, og fastholder vores forventninger til året, siger CEO Kristian Teär.
Bang & Olufsen forventer en omsætning på 2,2 milliarder kroner i løbet af regnskabsåret 2020/2021.