fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Første kig på Hyperscreen i Mercedes-Benz EQS

Mercedes-Benz giver et smugkig ind i EQS-kabinen, hvor den monumentale Hyperscreen hersker. Se billederne her ...

Der er blot et par uger til Mercedes-Benz EQS præsenteres for verden og tyskerne er langsomt begyndt at dryppe informationer for at vække appetitten. Senest har de udgivet billeder af kabinen, hvor den kolossale Hyperscreen fuldstændigt dominerer. Med sine 141 centimeter i bredden strækker skærmen sig simpelthen fra dør til dør. Et ganske imponerende skue.

Hyperscreen, der blev præsenteret i starten af januar, bliver introduceret med EQS, men den er ikke standardudstyr. Tværtimod skal den tilkøbes som ekstraudstyr – og billig bliver den næppe.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hyperscreen er på 56 tommer og består i virkeligheden af tre separate skærme og to turbine-inspirerede luftkanaler. Chaufføren har en 12,3 tommer skærm til overblik, forsædepassageren har sin egen 12,3 tommer skærm og så er der en 17,7 tommer skærm til instrumentering og underholdningssystem.

Systemet er baseret på Mercedes’ eget MBUX-brugerflade, der trækker regnekraft fra en otte-kernet processor, der understøttes af 24 gigabyte RAM. Den understøtter også både Apple CarPlay og Android Auto. Her er et par billeder af skærmen (klik for større):

Mercedes-Benz fortæller samtidig, at de har udstyret EQS med tre forskellige “lydverdener”, der afspilles ud gennem de 15 højttalere, der er integreret i kabinen. Man an selv vælge den lydverden, man foretrækker, men EQS håndterer selv volumen alt efter chaufførens kørestil. Man kan også vælge helt at slå dem fra. Naturligvis.

770 kilometers rækkevidde

I pressemeddelelsen fortæller Mercedes-Benz også om EQS’ens “banebrydende aerodynamik”. De har tidligere sagt, at bilen får en rækkevidde på 700 kilometer, men nu fortæller de, at den i visse konfigurationer får en rækkevidde på helt op til 770 kilometer (WLTP).

Mercedes-Benz EQS vil kunne fås i både baghjulsdreven og firehuls-udgaver med batteripakker på enten 90 kWh eller 107,8 kWh. Den vil kunne oplades med op til 200 kW DC (300 kilometer på 15 minutter) og tophastigheden vil være begrænset til 210 km/t.

Artiklen fortsætter efter annoncen

EQS præsenteres som nævnt officielt den 15. april og går i produktion senere på året. Prisen er der ingen informationer om, men den bliver næppe helt billig …

Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS på fabrikken Sindelfingen. Camouflagen pilles af bilen 15. april.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button