Forestil dig at kunne køre fra Malmö, gennem Danmark og hele vejen til Stuttgart i Tyskland – uden at lade undervejs. Det er præcis, hvad en ny testversion af Mercedes-Benz EQS netop har præsteret. 1.205 kilometer på en enkelt opladning. Og som om det ikke var nok, trillede bilen ind på destinationen med yderligere 137 kilometers rækkevidde tilbage på batteriet.
Det er resultatet af Mercedes’ eksperimenter med solid state-batterier – en teknologi, der i årevis har været bilindustriens hellige gral. Hvor vi andre er vant til at planlægge turen efter lynladere og pauser ved motorvejsstationer, viser den nye test, at fremtidens elbil kan køre lige så langt som – eller længere end – en fuld tank benzin.
Batteriet er udviklet i samarbejde med Mercedes-AMG High Performance Powertrains, altså folkene bag Formel 1-motorerne. Selve cellerne kommer fra amerikanske Factorial Energy og bygger på deres FEST-teknologi. Det betyder blandt andet, at Mercedes har klemt 25 procent mere energi ind i batteriet, uden at bilen bliver tungere eller fylder mere end en almindelig EQS.
Solid state-batterisystemet er udviklet i tæt samarbejde med Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), Formel 1-teknologicenteret under Mercedes-Benz Group i Brixworth, Storbritannien. For os forbrugere betyder det i praksis: Mere rækkevidde, færre ladestop – og potentielt også lavere udgifter til drift, fordi solid state-batterier er både mere effektive og mere holdbare.
En milepæl for elbiler Mercedes har tidligere imponeret med konceptbilen Vision EQXX, der satte rekord med 1.202 kilometer. Men hvor EQXX var en rendyrket prototype, er den nyeste præstation sket i en let modificeret EQS – altså en bil, der ligner den, du i princippet kan købe i morgen.
“Solid state-batteriet er en sand gamechanger,” siger Markus Schäfer, teknologichef hos Mercedes-Benz. “Vores mål er at bringe teknologien i serieproduktion inden årtiets udgang.”
Hvis Mercedes lykkes, kan elbiler om få år få en rækkevidde, der gør lange ferierejser lige så ubekymrede som i en diesel- eller benzinbil – bare uden motorstøj og CO2. Forestil dig at køre fra København til Paris på én opladning. Eller tage på sommerferie gennem Europa uden at planlægge hver eneste pause efter en ladestander.
Indtil videre er EQS med solid state-batteri kun en testbil, men rekorden viser, at batteriteknologien ikke længere er en fjern drøm. Den banker på døren til virkeligheden.