Cupra har løftet lidt af sløret for sin mindste – og billigste – elbil til dato. Den hedder Cupra Raval, opkaldt efter det rå og farverige El Raval -kvarter i Barcelona, og den lander på markedet næste år som mærkets nye elektriske indstigningsmodel.
På biludstillingen i München blev Raval vist frem i camouflagedragt inspireret af Barcelonas gadenet, men under mønstret gemmer sig en hatchback, der tydeligt trækker tråde til den vilde UrbanRebel-konceptbil. De trekantede LED-forlygter, den markante bagende og det brede lysbånd er bevaret, mens fronten er gjort mere enkel og produktionsegnet.
Med Raval som rosinen i pølseenden har Volkswagen, Skoda og Cupra nu alle vist deres “25.000 euros elbil” frem. Volkswagen i form af ID. Polo og Skoda med Epiq. De tre biler deler alle den samme platform, nemlig VW-koncernens nye MEB Entry-platform.
Det betyder, at Raval rammer markedet med kompakte mål: godt fire meter i længden og en akselafstand på 2,6 meter. Alligevel lover Cupra, at Raval skal føles mere sporty end søsterbilerne. Affjedringen sænkes 15 millimeter, styretøjet er trimmet, og undervognen får en unik opsætning, der skal give et mere skarpt og legende kørselsindtryk.
Varmeste variant: Raval VZ Topmodellen får navnet Raval VZ og stiller med en elmotor på 223 hestekræfter, hvilket bringer den i selskab med den kommende ID. Polo GTI. Den får sportsundervogn, bredere 235-dæk på 19-tommer fælge, elektronisk spærredifferentiale og mulighed for helt at slå ESC-systemet fra – altså opskriften på en rigtig lille hot hatch.
Cupra har tidligere antydet, at UrbanRebel-konceptet klarede 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Hvis Raval VZ holder sig i nærheden af det tal, bliver den en reel konkurrent til Renaults elektriske Alpine A290.
Rækkevidde og pris Cupra har endnu ikke løftet sløret for de endelige rækkevidetal, men der snakkes om op til 440 kilometer på en opladning i den mest langtrækkende version. Priserne ventes at starte omkring 25.000 euro (cirka 190.000 kroner eks. moms), hvilket placerer Raval som den mest tilgængelige Cupra nogensinde.
Produktionen finder sted på Cupras fabrik i Martorell, lige uden for Barcelona. Dermed er Raval ikke kun inspireret af byens gader – den bliver også født der.
For danske elbilkøbere betyder det, at der snart er endnu en kompakt, forholdsvis billig elbil på vej ind i segmentet, hvor Renault 5, VW ID. Polo og Skoda Epiq allerede står klar til at kæmpe om din opmærksomhed.