Mobilappen er efterhånden blevet en lige så vigtig del af bilkøbet som læderkabine og fælgstørrelse. For mange elbilsejere er det simpelthen uundværligt at kunne tjekke batteristatus, styre opladningen eller sætte varmen til – uden overhovedet at sætte sig ind i bilen. Men hvor gode er bilproducenternes apps egentlig?
Det har svenske Vi Bilägare undersøgt i deres årlige AutoIndex, og resultaterne viser store forskelle mellem bilproducenterne.
Tesla på en suveræn førsteplads Der er ingen tvivl om, hvem der trækker fra i app-kapløbet: Tesla. Amerikanerne indtager en klar førsteplads og har ovenikøbet forbedret sig markant i forhold til sidste år. Ifølge undersøgelsen stiger Tesla hele 16 point, hvilket gør deres app til den mest populære blandt ejerne.
BMW og Mercedes følger efter i feltet og får også ros for en app, der rent faktisk gør hverdagen lettere.
Volvo klarer sig pænt – trods klager Svenske Volvo ligger også i den pænere ende af skalaen, selvom nogle ejere rapporterer om udfordringer med både app og bilens øvrige software.
Overraskende nok klarer flere japanske mærker sig bedre end gennemsnittet – både Subaru, Honda, Mazda og Toyota scorer højere end den typiske bil.
VW-koncernen på vej op En af de store skuffelser tidligere år har været Volkswagen-koncernens software. Ejere af VW, Skoda og Seat har ofte rullet med øjnene over langsomme eller ustabile apps. Men ifølge Vi Bilägare er der lys forude:
”Tydeligvis ser VW-koncernens apps ud til at fungere en smule bedre end tidligere,” skriver magasinet og peger på, at VW, Skoda og Seat alle scorer 40 til 50 point mere end sidste år. Det betyder dog ikke, at alt er fryd og gammen – koncernen ligger stadig under gennemsnittet, men retningen er positiv.
Bunden af listen Helt i den anden ende finder vi søstermærkerne Fiat, Peugeot og Citroën, der alle kommer fra Stellantis. Deres apps får bundkarakterer af ejerne, som oplever alt fra fejl til manglende funktionalitet.
Hvis du går op i, hvor godt bilen og mobilen spiller sammen, bør du altså kigge nøje på, hvordan producentens app bedømmes. For nogle mærker kan appen være en forlængelse af bilens luksus – mens den for andre mest føles som et nødvendigt onde.