Det norske rederi Hurtigruten har afsløret planer om sit første nul-emissionsskib. Skibet vil Rederiet indsætte på sine populære krydstogter langs de norske fjorde. Projektet hedder Sea Zero.
Krydstogtskibet sejler på batteridrift, solceller og sejl. Batteriet ombord er på 60 MWh, hvilket svarer til batterier til omkring 600 elbiler. På solrige dage folder skibet solpaneler ud, der strækker sig 50 meter op i luften. Disse fungerer samtidig som sejl, der giver et ekstra løft til batteri og fremdrift.
– Vi udvikler konceptet til et yderst innovativt krydstogtdesign og forskning for at finde de optimale designmetoder, der egner sig til nul-emissionsskibe. Den strømlinede form med dets innovative skrog- og fremdriftsløsninger reducerer ikke kun energikravene, men øger også passagerernes komfort, siger Henrik Burvang, forsknings- og innovationschef hos design- og værftsvirksomheden VARD.
Sea Zero er 135 meter langt. Det har 270 kahytter med plads til 500 gæster og 99 besætningsmedlemmer. Skibet får også plads til varer og biler, da Hurtigruten udover at være en turistoplevelse også er vigtig for Nordnorges logistikstrømme.
Gæsterne på krydstogtskibet vil kunne spille en rolle i at reducere energiforbruget. De får nemlig adgang til en interaktiv mobil app, hvor de kan måle deres eget vand- og energiforbrug.
Fokuserer på at minimere emmergiforbruget Sea Zero er nu gået ind i en to-årig fase, hvor de foreslåede teknologier vil blive afprøvet, testet og videreudviklet i jagten på det endelige nul-emissionsskib. Den nuværende forsknings- og udviklingsfase fokuserer på batteriproduktion, fremdriftsteknologi, skrogdesign og bæredygtig praksis, der reducerer energiforbruget til et absolut minimum.
Udvikling af nye teknologier til hoteldrift ombord, som kan forbruge op til 50 procent af skibets samlede energiforbrug, vil være afgørende for projektets succes. Målet er en energireduktion på 50 procent sammenlignet med Hurtigruten Norges nuværende skibe.
Læs mere: Norsk rederi forbyder elbiler .
Planen er, at Sea Zero skal indsættes i 2030. Rederiet fortæller om projektet i videoen, der kan ses herunder.