Efter flere forsinkelser har det offentlige i dag tændt for det nye Digital Post og lanceret en tilhørende app. Løsningen kan erstatte e-Boks som postkasse, hvor du modtager kommunikation fra det offentlige. Men det er fortsat muligt at blive hængende på e-Boks.
Ifølge Digitaliseringsstyrelsen er den nye løsning er en vigtig del af arbejdet med at forbedre og fremtidssikre den offentlige service. Den skal sikre, at brugervenlighed og sikkerhed følger med tiden.
– Med den nye løsning sikrer vi, at Digital Post forsat vil være en essentiel grundsten i den offentlige digitale infrastruktur og borgernes møde med det offentlige, siger Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.
Den nye løsning har flere fordele. Eksempelvis kan man nu modtage post fra det offentlige både til private og til virksomheder i samme app. Uden at skulle skifte bruger. En anden fordel er, at løsningen benytter det såkaldte MeMo-format. MeMo gør det lettere for borgeren at handle på beskeder med eksempelvis kalenderinvitationer, der kan kopieres direkte over i kalenderen på mobilen, tablet eller computer – eller direkte links ind til offentlige selvbetjeningsløsninger.
Digital Post til iPhone kan hentes her. App’en kan hentes til Android-telefoner her.
Frit valg …
Fremover kan virksomheder og borgere frit vælge, om de vil tilgå deres Digital Post fra de tre platforme, som det offentlige stiller rådighed: borger.dk, Virk eller den nye app. Post fra det offentlige vil også kunne læses på de to platforme fra private selskaber, e-Boks og mit.dk.
På de to sidstnævnte platforme kan man også modtage post fra private aktører som eksempelvis banker og forsikringsselskaber.
Hvad er nyt i Digital Post?
- Den nye løsning giver mulighed for, at de enkelte myndigheder kan tage en række nye funktioner i brug, der tillader smartere visninger og funktioner, som fx kalenderinvitationer, der kan kopieres direkte over i din kalender eller direkte links ind til relevante betalings- og selvbetjeningsløsninger og dermed gøre det lettere for dig som borger at handle på den modtagne post.
- Med det nye Digital Post har Digitaliseringsstyrelsen haft fokus på at sikre et kvalitetsløft og udvikle en mere fremtidssikret løsning. Med en modulopbygget struktur kan den nye Digital Post-løsning blandt andet løbende justeres og tilpasses ud fra de behov, der opstår over de kommende år.