Kia har i dag vist den helt nye EV5, en elektrisk SUV skabt til familier, der vil have både rækkevidde, rummelighed og ro i sjælen. De tekniske data blev offentliggjort allerede i juli måned , men nu er Kia altså også klar til at vise det endelige design frem.
Modellen lander i Danmark i løbet af foråret 2026 – og den går direkte i clinch med biler som Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y og Volkswagen ID.4.
EV5 er bygget på samme E-GMP-platform som Kias øvrige elbiler, men størrelsen og layoutet er skræddersyet til det, danskerne elsker: masser af plads, høj komfort og en kabine, der skal føles som en forlængelse af stuen.
Op til 530 kilometer på en opladning Den elektriske drivlinje består af et 81,4 kWh batteri og en 160 kW elmotor (218 hestekræfter). Det giver en rækkevidde på op til 530 kilometer (WLTP) – og med lynladning fra 10 til 80 procent på cirka 30 minutter er den klar til alt fra daglig pendling til ferieturen sydpå.
Trækket sker via forhjulene, og EV5 kan trække op til 1.200 kilo, hvilket gør den interessant for familier med trailer eller lille campingvogn.
Design med kant Selvom EV5 er lillebror til den store EV9, har den sit eget udtryk. De markante Star Map-lygter og den digitale fortolkning af Kias “tiger face” giver fronten en tydelig identitet, mens de skarpe linjer og kraftige proportioner gør den både robust og moderne.
Bagenden domineres af lodrette baglygter og en bred bagklap, der åbner til et bagagerum på 566 liter – og 1.650 liter med bagsæderne lagt ned.
Kabine med familierne i centrum Indvendigt har Kia lagt vægt på komfort og fleksibilitet. Kabinen rummer tre-zoners klimaanlæg, udtrækkelig bakkemellem for- og bagsæder og et helt fladt gulv, når bagsæderne foldes. Resultatet er et rum, der fungerer lige godt til daglig transport og weekendture.
Instrumenteringen består af et bredt Panoramic Wide Display, hvor et 12,3-tommer førerdisplay, et 12,3-tommer infotainmentsystem og en 5-tommer klimaskærm er integreret i ét sammenhængende panel. Systemet understøtter trådløse opdateringer (OTA) og har elbil-specifikke funktioner som energiforbrug, opladningsplanlægning og varmestyring.
Og ja – Kia har tænkt på selv de firbenede familiemedlemmer: “Pet Mode” holder kabinen tempereret, mens hunden venter i bilen.
EV5 er udstyret med Kias i-Pedal 3.0, som gør det muligt at køre med én pedal og selv vælge, hvor kraftig regenereringen skal være. Samtidig er sikkerheden opgraderet med Highway Driving Assist 2 og Remote Smart Parking Assist 2, så både motorvejskørsel og parkering bliver en smule nemmere.
Med EV5 udfylder Kia nu hullet mellem den kompakte EV3 og flagskibet EV9. Strategien er klar: at tilbyde en elektrisk Kia til enhver livsstil – fra bybiler til store SUV’er.
Kia EV5 Base Line GT Line Længde, mm 4.610 4.610 Bredde, mm 1.875 1.875 Højde m/u tagræling, mm 1.680 / 1.675 1.680 / 1.675 Akselafstand, mm 2.750 2.750 Frihøjde, mm 176 176 Hovedhøjde 1. række / 2. række, mm 1.075 / 1.024 1.075 / 1.024 Benlængde 1. række / 2. række, mm 1.117 / 1.041 1.117 / 1.041 Skuldervidde 1. række / 2. række, mm 1.465 / 1.425 1.465 / 1.425 Bagagerumskapacitet bag 2. række / m. nedfoldede sæder, liter (VDA) 566 / 1.650 566 / 1.650 Frunkkapacitet, liter 44,4 44,4 Batteristr. 81,4 kWh 81,4 kWh Elektrisk rækkevidde, km (WLTP) 18″: 530 km / 19″: 520 km 505 DC Ladetid, min. (10 – 80 %) 30 min 30 min Ladekapacitet AC / DC, kW 11 / 150 11 / 150 Motor, kW 160 160 Acceleration 0 – 100 km/t, sek. 8,4 8,4 Anhængervægt, kg 1.200 1.200 Træk Forhjul Forhjul Dækstr., tommer 18, 19 19