×
FeaturesTeknologiTophistorie

Kommentar: Spotify er blevet dyr leverpostej

Spotify hæver priserne igen-igen, uden at give os noget konkret til gengæld. Nu har jeg sagt farvel.

Efter mere end ti år som fast abonnent, sagde jeg i februar farvel til Spotify. Det var grænseoverskridende at klippe båndet, for jeg har gennem årene opbygget snesevis af spillelister, hvoraf mange deles og udbygges sammen med vennerne. Spotify har nemlig været de fleste danskeres de facto tjeneste til musikstreaming, siden tjenesten kom til landet i 2011.

Ikke uden grund. Spotify har blandt andet et fremragende spilleliste-system. Man kan oprette undermapper, så det bliver overskueligt at komme rundt i listerne, selv om man har mange af dem. Man kan oprette Blends-spillelister med venner, der opdateres automatisk, baseret på hvad I hver især går rundt og lytter til.

På det sociale punkt er Spotify den bedste af alle musiktjenesterne. Ikke mindst fordi tjenesten har ‘Facebook-effekten’ – alle er der.

Men Spotify er ikke, hvad det var engang. Og de kan ikke længere levere det, jeg forventer af en musiktjeneste. Selv om priserne er steget gang på gang, har de ikke forbedret teknologien væsentligt siden lanceringen. Kun nye features har de budt ind med. De er simpelthen blevet kørt bag om dansen. Spotify er blevet teknisk inferiør. Og møgdyr.

Så sent som denne tirsdag morgen har Spotify meddelt, at de vil hæve priserne igen i fem lande. Danmark er ikke mellem de nævnte lande, men lur mig, om det ikke bare er et spørgsmål om tid. Prisstigningen er godt nok kun på det, der svarer til 7 kroner. Men det er anden gang på et år, at priserne stiger. Og hvorfor? Hvad er det, vi får for det?

Hverken lossless eller Dolby Atmos

I starten af 2021 lovede Spotify, at de ville tilbyde lossless musik inden årets udgang. Her, hvor vi næsten er halvt gennem 2024, må vi stadig leve med, at der maksimalt kan streames i 320 kbps fra tjenesten.

Kig på den anden side af vejen. Hos Apple Music får man ikke alene lossless kvalitet, man får også Dolby Atmos-lyd og endda musikvideoer. Uden at betale en bøjet femøre mere, end man betaler for dårligere kvalitet hos Spotify. Begge steder koster et abonnement 109 kroner om måneden.

Og det er altså ikke Apple Music, der er foran. Det er Spotify, der er bagud. Tidal har også både lossless og Atmos. Deezer og Amazon Music har også lossless.

Spotify skal prise sig lykkelige for, at mange mennesker er dovne vanedyr, der ikke orker besværet med at skifte musiktjeneste. Hvis det ændrer sig, får Spotify et seriøst problem. For de har meget langt igen, før de atter engang kan kalde sig for den bedste musiktjeneste.

Er jeg virkelig den eneste, der har den følelse?

Denne artikel er udtryk for skribentens egne holdninger.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.