×
ElbilerTophistorie

Prøvekørt: Toyota bZ4X – Forklædt som fossilbil

Toyota er på banen med deres første dedikerede elbil, bZ4X. Vi har prøvet den og selv om den ikke er perfekt, blev vi bestemt ikke skuffede.

Nu skal Toyota have overbevist elbil-skeptikerne om at komme over på den rigtige side af den grønne hæk. Værktøjet hedder Toyota bZ4X og argumenterne er 10 års garanti på batteriet og en serviceaftale, der skal rydde alle bekymringer af bordet.

Selv om Toyota har lavet elektrificerede biler siden 1997, er bZ4X deres første dedikerede elbil. Det er en såkaldt crossover og de direkte konkurrenter er Volkswagen ID.4 (og dens søstre) samt Nissan Ariya.

Selv om Toyota nu er hoppet med på elbils-bussen virker de ikke helt overbeviste om, at verden er klar endnu. De har i hvert fald sørget for, at bZ4X ligner en fossilbil så meget som muligt. Eksempelvis har de valgt at al bilens betjening foregår via knapper. Og der er vitterligt knapper overalt. Der er også en stor multimedieskærm, men den bruges primært til navigation og musik.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X ved Copenhell (foto: iNPUT)

Alle indstillinger af køreassistentsystemer og andre “dybere” indstillinger foregår på en mindre instrumentskærm via knapperne på rattet. Besynderligt, at det større skærmareal – og muligheden for at integrere betjeningen – ikke er flyttet over på den største skærm, der endda er trykfølsom.

Ti år eller 1 million kilometer

Toyotas analyser siger samtidig, at de potentielle kunder primært er bekymrede for to ting, nemlig lademulighederne og højspændingsbatteriets levetid. Sidstnævnte tager de helt håndgribeligt fat i ved at tilbyde en garanti på hele ti år eller en million kørte kilometer. Normalen er otte år eller 160.000 kørte kilometer, så der er virkelig tale om en forbedring.

Til gengæld kræver garantien, at Toyota bZ4X køres forbi et autoriseret værksted én gang årligt, så de kan tjekke, om battericellerne ældes som de skal. Toyota har nemlig gjort det muligt at skifte de enkelte celler, hvis der opstår problemer.

For at berolige dem, der bekymrer sig om opladning, har Toyota introduceret Kanzen-begrebet. Det dækker over en serviceaftale, der ifølge japanernes egne ord:

“Samler alt i en simpel, komplet og fleksibel løsning for kunden, hvilket gør det muligt for kunden at samle forskellige services og produkter i én samlet aftale. For eksempel adgang til det omfattende Toyota Charging Network, forsikring, service- og reparationsaftale, vejhjælp og ladeboks til hjemmeopladning.”

Godt udstyret

Der er også gjort noget ud af selve bilen. Den kommer til Danmark i tre udstyrsvarianter, men allerede indstigningsmodellen, Essential, leverer et rent overflødighedshorn af udstyr. Eksempelvis er alle de avancerede køreassistentfunktioner inkluderet. Det var der andre, der kunne lære af *host* Volkswagen *host*.

Prisen for bZ4X starter ved 379.990 kroner, men det biler sandsynligvis den forhjulstrukne Active-udgave til 419.990 kroner, der bliver mest populær. Selv om alle varianter har samme batteri (71,4 kWh) er det ifølge min overbevisning den, der giver mest for pengene.

Se videoen fra vores prøvekørsel af Toyota bZ4X.

Toyota valgte at lægge sin internationale testkørsel af bZ4X i København og iNPUT var inviteret. I videoen herover gennemgår vi bilen og afslører også et par uhensigtsmæssigheder … husk at give den et Like, hvis du kan lide den.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.