Mercedes har igen trukket tæppet væk under konkurrenterne. Under en vild rekordkørsel på 5.479 kilometer på bare ét døgn viste prototypen Mercedes AMG GT XX, at lynladning ikke behøver at betyde en kaffepause. Tværtimod.
Hvor selv de mest moderne elbiler i dag topper ved 350 kW, holdt AMG GT XX en gennemsnitlig ladningseffekt på 850 kW. Det blev muligt takket være et samarbejde med Alpitronic, der har udviklet en specialbygget ladestation, som kan levere op til 1.000 ampere gennem en klassisk CCS-kabel – dog med avanceret væskekøling.
Det betyder i praksis, at elbilen kan fylde batteriet på rekordtid. Vi taler om lynladning i en helt ny liga, hvor selve pausen på turen er reduceret til et kort pitstop.
Mercedes nøjedes ikke med at vise tallene på et laboratoriebord. Rekordforsøget blev kørt på bane, hvor bilen blev presset op på 300 km/t, ladet lynhurtigt, og sendt af sted igen – præcis som i en Formel 1-depotstrategi. Resultatet blev ikke bare et nyt verdensrekord på 5.479 kilometer på 24 timer, men også en demonstration af, hvor langt teknologien kan flytte sig på kort tid.
Se en video fra rekordforsøget. Fra koncept til virkelighed Det mest interessante for dig og mig er, at det her ikke kun er show og engineering-porno. Mercedes lover, at dele af teknologien fra AMG GT XX rykker ind i serieproducerede biler allerede næste år. Det betyder, at vi måske snart kan droppe de lange kaffepauser på lynladeren og i stedet tanke strøm næsten lige så hurtigt, som vi fylder benzin på i dag.
Som om ét døgns rekordkørsel ikke var nok, fortsatte Mercedes faktisk testen i en hel uge. Efter otte dage havde AMG GT XX tilbagelagt en distance svarende til en tur rundt om Jorden.