Større batteri, højere ladeeffekt og flere funktioner. Det er nogle af de fordele, Volkswagen-ejere kan se frem til, når tyskerne i nær fremtid ruller ID. Software 3.0 ud. Skoda Enyaq Coupe iV, som vi prøvekørte i sidste uge, og VW ID.5 er begge “født” med den nye software, men på sigt skal alle elbiler, der er bygget på MEB-platformen opdateres.
Det gælder altså Volkswagen ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron og Cupra Born. Disse modeller skal dog omkring et værksted for at få opdateringen ombord. Det skyldes, at opdateringen kræver et større batteri så bilerne er rustede til større Over-The-Air opdateringer i fremtiden.
Her snakker vi naturligvis ikke højspændingsbatteriet, men derimod 12-volt batteriet.
Den gode nyhed er, at opdateringen (og det større batteri) er Volkswagens omgang. Bilejerne får ikke udgifter ved opdateringen, bekræfter Volkswagen Danmark over for iNPUT.
Sådan foregår det …
Da VW ID.3 kom på markedet, var det med softwareversion 1. VW ID.4 var udstyret med Version 2. I øjeblikket er den højeste version 2.3.
For at kunne få opdateringen til version 3.0, skal eksisternede modeller først opdateres til version 2.4, hvilket kræver et værkstedsbesøg, da 12-volt batteriet skal opdateres. Kort tid herefter vil software 3.0 være tilgængelig som en Over The Air-opdatering for ID.-kunder.
Ifølge Volkswagen Danmark er planen, at opdateringer sættes i gang i løbet af uge 14 og 15. Kunderne vil blive informeret via mail eller brev om, at de skal booke tid på værkstedet.
ID. Software 3.0 – kunderne bestemmer
Under en briefing i sidste uge, kunne Dr. Silke Bagschik fra Volkswagen Tyskland fortælle, at flere af nyhederne i ID. Software 3.0 er baseret på ønsker fra medlemmerne af ID. Drivers Club.
En af helt store nyheder er en funktion som Volkswagen kalder for Swarm Data. Det betyder, kort sagt, at alle biler anonymt leverer data, som kan udnyttes af ejerne. Eksempelvis benyttes Swarm Data til at forbedre bilernes selvkørende egenskaber. Hvis en bil har leveret data om bredden på en landevej uden midterstribe, kan efterfølgende biler på ruten bruge disse data til eksempelvis at forbedre vejbaneassistenten.
På den måde kan Volkswagen-ejere “hjælpe” hinanden. Og Volkswagen kan få indsamlet uvurderlige data om vejnettet. Ganske smart.
En anden nyhed er, at Park Assist Plus har fået hukommelsesfunktion. Det betyder, at bilen kan parkere automatisk i mere avancerede parkeringssituationer. Park Assist Plus husker simpelthen både manøvrer og steder i form af en række “makroer”. Som på illustrationen herunder, hvor bilen først foretager højresving, for at komme ind på grunden, kører frem og til sidst bakker ind på plads.
Travel Assist har også fået automatisk vognbaneskift. Har man aktiveret den adaptive fartpilot, kan man ved at blinke til venstre få bilen til automatisk at foretage en overhaling.
Med den nye software følger også en opgraderet temperaturkontrol til batteriet. Det betyder, at ladeeffekten kan øges til 135 kW DC. Det rygtes desuden, at den senere vil blive sat op til 170 kW DC, men det er ikke bekræftet af VW.
Det kan også tænkes, at 170 kW-opladning vil blive en såkaldt Function On Demand, som også bliver mulig med ID. Software 3.0. Her kan man som VW-ejer købe eller leje funktioner eller apps.
Volkswagen fortæller også, at der i version 3.1 vil komme Plug & Charge funktionalitet. Altså mulighed for at betale “med bilen” på ladestationer fra Ionity.
Herunder videoen fra vores første køretur i Skoda Enyaq Coupe iV: