ElbilerTophistorie

Nyt superbatteri lover 60x opladningshastighed

Australsk firma hævder, at de tester et aluminiumsbaseret superbatteri, der oplades hurtigere og lagrer mere energi end litium-ion-batterier.

Indrømmet, der er mange historier om gennembrud inden for batteriteknologien – og det er svært at gennemskue, hvilke der holder vand og hvilke der bare er PR-bulder. Men er der sandhed i denne artikel fra Forbes, er det temmelig spændende. Ifølge nyhedstjenesten har det australske firma Graphene Manufacturing Group lavet et såkaldt aluminium-ion-batteri, der kan oplades 60 gange hurtigere end traditionelle litium-ion-batterier.

Aluminium-ion-batterier er ikke nogen nyskabelse i sig selv, men GMG hævder, at deres udgave kan lagre tre gange så meget energi som andre aluminiumsbaserede batterier. Hurtig opladning og masser af energi. Det lyder som en drøm.

Faktisk kan de små møntcelle-batterier, der typisk bruges i ure, genoplades på mindre end 10 sekunder. I skemaet herunder sammelignes GMG-teknologien med andre aluminium-ion-batterier:

Batteri-teknologiElektrode-materialeEnergitæthed (Wh/kg)Effekttæthed (W/kg)Opladningstid mobilbatteri (minutter)
Taiwan/StanfordNaturlig grafit/aluminium68,741,160-110
Stanford USCVD grafitskum/aluminium403.0001-5
GMG+UQGrafen/aluminium150-1607.0001-5
Kilde: Graphene Manufacturing Group

Ifølge selskabets direktør forventer de at have kommercielle prototyper af de såkaldte møntcelle-batterier (der typisk bruges i ure) klar allerede om et halvt år. Et større batteri, der kan bruges i mobiltelefoner, bærbare computere m.m., er angiveligt klar til forbrugertest allerede om halvandet år. Prototyper til elbiler forventes at være klar i starten af 2024.

Men det er ikke bare energitæthed og opadningshastighed, der er fordele ved teknologien. Aluminium er væsentlig billigere end litium og det eliminerer fuldstændigt behovet for at bruge sjældne mineraler som nikkel, kobolt eller kobber. Sidst, men bestemt ikke mindst, så har Aluminium-ion-batterier ikke så nemt ved at overophede, som litium-ion-fætrene. Næsten 20 procent af vægten i et litium-ion-batteri bruges til nedkølingssystemer – og det kan nærmest elimineres i aluminium-ion-batterier.

Kort sagt: Det lyder næsten for godt til at være sandt. Og hvad er det, man siger, når noget lyder for godt til at være sandt? Indtil videre tillader vi os at være temmelig skeptiske, men samtidig håbe på, at der er bare en gran af sandhed i påstandende …

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.