ElbilerTophistorie

Rabat på plugin-hybrider skal fjernes ‘hurtigst muligt’

Der skal ikke længere være rabat på plugin-hybrider. Den bør fjernes hurtigst muligt, skriver Vismændene i en ny rapport.

Plugin-hybrider hører ikke hjemme i fremtidens bilpark og politkerne bør derfor droppe afgiftsrabatten på de populære biler hurtigst muligt. Det mener Vismændende fra Det Økonomiske Råd, der er i dag har udsendt en ny rapport om den danske bilbeskatning.

Ligesom elbiler får plugin-hybrider i øjeblikket afgiftsrabat, hvilket har gjort dem yderst populære i Danmark. Der er i år solgt 34.000 plugin-hybrider, mens der “kun” er solgt 21.000 rene elbiler. Men plugin-hybriderne er ikke så grønne, som først antaget, hvorfor de ikke bør støttes, mener Vismændene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

“Formandskabet anbefaler derfor, at den nuværende afgiftsfritagelse af plug-in hybridbiler fjernes så hurtigt som muligt,” hedder det i rapporten.

Afgiftsfritagelsen skaber ganske enkelt for stort et incitament til at købe biler, der potentielt ikke er mere grønne end andre konventionelle biler, skrives der i rapporten.

Anbefalingen falder da også helt i tråd med EU, der fra årsskiftet 2025/2026 fjerner plugin-hybrider fra listen over grønne biler.

Rapporten henviser desuden til studier fra blandt andet Transport & Environment, der tilbage i august måned påpegede, at plugin-hybrider udleder to til fire gange mere CO2 end forventet, primært fordi ejerne ikke lader dem op ofte nok, så de i stedet kører på fossile brændstoffer.

Hverken dengang eller nu udtrykker politkerne ønske om at ændre i bilafgiften. Til Altinget skriver  skatteminister Morten Bødskov (S):

Artiklen fortsætter efter annoncen

“Jeg ser ingen grund til, at vi skal ændre på bilbeskatningen. Der er ingen tvivl om, at danskernes bilpark løbende skal omstilles til grønne biler, og det skal gå hånd i hånd med de behov, danskerne har for transport.”

Skat på kørsel

Et andet element i rapporten fra Det Økonomiske Råd, er en omlægning af skatten på biler. I Vismandsrapporten anbefales det at beskatte kørsel i stedet for selve bilen.

Hvis bilbeskatningen omlægges til en kørselsafgift som anbefalet, viser rådets beregninger, at der er 18 mia kroner at hente i samfundsmæssig gevinst. Anbefalingen vil betyde, at det bliver langt billigere at købe en ny bil, men til gengæld dyrere at køre i den

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button