ElbilerTophistorie

Så meget CO2 udleder biler i hele deres livscyklus

Nye tal fra organisationen Green NCAP afslører emissioner i hele bilens levetid. Elbilerne ligger bedst, men er ikke just emissionsfri.

Det er en evindelig diskussion; Hvilke biler udleder mest CO2 over hele deres levetid? Er det benzinbiler, dieselbiler eller elbiler? Organisationen Green NCAP har i flere år målt på bilerne, både i laboratoriet og i den virkelige verden.

Nu har de publiseret deres første såkaldte livscyklusanalyse, hvor de sammenligner den samlede udledning af drivhusgasser, en række bilmodeller genererer i løbet af deres levetid.

Analysen var baseret på 61 bilmodeller med forskellige typer drivlinjer, som blev testet mellem 2019 og 2021. Resultatet er et estimat af, hvor meget kuldioxid hver bilmodel vil forårsage i løbet af en teoretisk levetid på 16 år og 240.000 kørte kilometer. Herunder emissioner forårsaget under produktion og genanvendelse.

Ikke overraskende er elbilerne de mindst svinende, men de er langt fra emissonsfrie, hævder beregningerne. Faktisk er de værste elbiler nogenlunde lige så store CO2-syndere som de bedste dieselbiler.

Udelukkende CO2

Herunder tabellen med udledningen. For hver bil er der et fra-til-tal, der dækker forskelle som el-mixet i forskellige lande, chaufførernes køremønstre og hvor ofte en ladehybrid oplades. I livscyklusanalysen er der i øvrigt udelukkende beregnet CO2-udledning, ikke andre forurenende stoffer som nitrogenoxider eller partikeludledning.

Bemærk at rapporten første gang kom i april måned. Dengang vakte den opsigt i flere medier, da den antydede, at elbiler forårsager så meget CO2-udledning under produktionen, at det i nogle tilfælde er mere klimasmart at købe en dieselbil. Eksempelvis hævdede rapporten, at en Ford Mustang Mach-E ville efterlade et større klimaaftryk end en dieseldrevet Skoda Octavia i sin levetid.

Det var bare ikke sandt.

Green NCAP har siden måttet meddele, at de havde begået en regnefejl. Fejlagtigt var vægten på batteriet blevet talt med to gange. Dermed blev den estimerede udledning fra produktion, vedligeholdelse og genanvendelse for høj for alle genopladelige biler, men frem for alt for de rene elbiler, der kom til at fremstå dårligere, end de er.

Tallene, der er gengivet her på siden, er de nye rettede tal.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.