×
TeknologiTophistorie

Spotify beskylder Apple for afpresning

I et officielt skriv kalder Spotify Apples nye, mere "åbne" App Store-regler for ren afpresning.

Svenske Spotify er en af de virksomheder, der har været mest vokale i deres modstand mod de gebyrer, der skal betales for at have apps i App Store – den såkaldte Apple-skat. Og musiktjenesten er slet, slet ikke tilfreds med de ændringer Apple nu foretager i App Store, for at leve op til EU’s Digital Markets Act, DMA. Tværtimod.

Som vi skrev forleden, vil Apple fremover tillade både alternative app-butiker og betalingsløsninger på iOS-enheder. Men det kommer med en pris, i form af nye gebyrer. Ikke mindst et nyt Core Technology Fee, der betyder, at udviklerne skal betale 0,50 euro (3,73 kroner) hver gang deres app hentes af en bruger.

“Et helt nyt gebyr på 0,50 euro pr. download, hvert år, for evigt, til Apple for bare at tillade udviklere at eksistere på iOS – Dette er afpresning, ganske enkelt,” skriver Spotify i en pressemeddelelse.

Der er indbygget en minimumsgrænse på en million downloads inden gebyret træder i kraft. Derfor vil det nye Core Technology Fee gebyr primært ramme store udviklere som Spotify hårdt, mens mindre udviklere går fri. Med mindre, som Spotify også skriver, at man får en app, der går viralt.

“Hvordan vil en udvikler betale Apple tilbage, hvis en gratis app går viral – flere millioner konti installerer den gratis app, og så skylder den udvikler pludselig Apple millioner? Og dette ville kun være begyndelsen, fordi Apple ændrer sine regler hele tiden. Der er intet i loven, der forbyder Apple at øge de 0,50 euro til 1 eller 10 euro over tid.”

Hertil skal det dog siges, at udviklere til enhver tid kan forblive på de betingelser, der er i dag. Altså slippe for nye gebyrer, men betale Apple op til 30 procent af al indtægt på App Store. I en email til Reuters har Apple svaret følgende på kritikken:

“Enhver udvikler kan vælge at forblive på de samme vilkår som i dag. Og under de nye vilkår ville mere end 99 procent af udviklerne betale det samme eller mindre til Apple”.

De nye regler gælder kun inden for EU og træder i kraft, når Apples udsender iOS 17.4. Senest den 7. marts, hvor Digital Markets Act træder i kraft.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.