Suzuki er klar til at tage springet ind i elbilsæraen med e Vitara – mærkets første rene elbil. Og de gør det med et brag: Priserne starter ved 229.990 kroner, inklusive seks års garanti. Den nye e Vitara får officiel Danmarkspremiere på Elbilmessen i Herning den 24. oktober, og de første biler ventes ude hos forhandlerne i slutningen af november.
Suzuki har tydeligvis tænkt sig at give konkurrenterne kamp til stregen. Den billigste udgave, e Vitara Club, koster 229.990 kroner og byder blandt andet på varmepumpe, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, trådløs mobiltilslutning og 18-tommer alufælge.
Elmotoren yder 144 hestekræfter, mens et 49 kWh LFP-batteri giver en rækkevidde på 344 WLTP-kilometer. Opladningen sker via 3-faset AC, og det hele er pakket ind i en SUV på 4,3 meter der lover god plads både for og bag.
Den oplagte dansker-model? De fleste danskere vil dog formentlig kigge mod Active-udgaven. Den får en stærkere elmotor på 174 hestekræfter og et større batteri på 61 kWh, hvilket øger rækkevidden til 426 kilometer. Her er der også varme i rat, spejle og sæder – og prisen lander på 246.990 kroner. Suzuki forventer selv, at netop denne variant bliver den mest populære.
For første gang i elbilsklassen tilbyder Suzuki også firehjulstræk til lavpris. Systemet hedder Allgrip-e og giver 184 hestekræfter ved hjælp af en ekstra elmotor på bagakslen. Det koster 13.000 kroner ekstra, hvilket betyder, at du kan få e Vitara med firehjulstræk fra 259.990 kroner.
Vil du have det hele, findes Adventure-modellen til 266.990 kroner (eller 279.990 med 4WD). Her får du elektrisk justerbart førersæde, kunstlæderkabine, matrix-forlygter, glastag, trådløs opladning, 360 graders-kamera og et Harman Infinity-lydsystem med ni højttalere.
Seks års garanti og batteridækning Suzuki følger op på de skarpe priser med en 6 års eller 150.000 kilometers garanti – blandt de bedste i klassen. Batteriet er, som det er normen, dækket i otte år eller 160.000 kilometer.
Med priser under 230.000 kroner, solid garanti og mulighed for firehjulstræk er e Vitara et markant indtog i elbilssegmentet. Suzuki satser på, at den vil tiltrække både loyale Vitara-fans og nye elbilskøbere, der vil have SUV-format – uden at sprænge budgettet.
Suzuki e Vitara Træk Motor Batteri Rækkevidde Pris Club 2WD 144 hk 49 kWh 344 km 229.990 kr. Active 2WD 174 hk 61 kWh 426 km 246.990 kr. Active Allgrip-e 4WD 184 hk 61 kWh 395 km 259.990 kr. Adventure 2WD 174 hk 61 kWh 426 km 266.990 kr. Adventure Allgrip-e 4WD 184 hk 61 kWh 395 km 279.990 kr.
Hårdt felt af konkurrenter Suzuki e Vitara lander midt i et benhårdt felt af kompakte el-SUV’er – og prisen placerer den direkte op mod modeller som MG ZS EV, BYD Dolphin Cross og Hyundai Kona Electric. De to førstnævnte matcher e Vitara på pris og størrelse, men må nøjes med forhjulstræk, mens Kona kører længere på en opladning, men koster væsentligt mere. Også Kia Niro EV og den nye Toyota C-HR+ blander sig i feltet, men til højere priser.
Netop derfor kan Suzukis kombination af lav pris, seks års garanti og mulighed for firehjulstræk vise sig at være opskriften på succes i en klasse, hvor hver krone og hver kilometer rækkevidde tæller.