En konkursramt svensk batterifabrik får nyt liv – og denne gang handler det om mere end blot strøm på lager. Den amerikanske batteriopkomling Lyten har netop opkøbt den krakkede Northvolt-fabrik og vil nu bruge den svenske produktionslinje til at bygge en helt ny type “superbatterier” baseret på litium-svovl.
Det er netop blevet offentliggjort på et fælles pressemøde torsdag formiddag med Lyten, Northvolts konkursbo og de svenske myndigheder. Målet? At revolutionere elbilbatterierne – og tage kampen op med den tunge arv fra klassiske litium-ion-teknologier.
Lyten blev grundlagt i Silicon Valley i 2015 og har siden arbejdet med en banebrydende batterikemi, hvor litium og svovl kombineres med grafen i katodematerialet. Resultatet er batterier, der ifølge Lyten vejer op til 50 procent mindre end NMC-batterier og hele 75 procent mindre end de tungere LFP-varianter.
Den store fordel? Mere energi på mindre plads – og potentielt langt billigere og mere miljøvenlig produktion.
“Ved at eliminere materialer som nikkel, kobolt og grafit kan vi skabe en helt ny batteritype, der er lettere, billigere og mere bæredygtig,” lød det fra Lytens grundlægger, Dan Cook, under pressemødet. Han hævde, at det nye batteri kræver 80 procent færre mineraler end nuværende litium-ion-batterier.
Fra droner til elbiler Lyten bruger allerede i dag teknologien i droner og militært udstyr, men næste skridt er elbiler – og der er ambitioner om stor skala. Bilgiganten Stellantis er en tidlig investor og viste sidste år det futuristiske koncept Chrysler Halcyon, hvor Lytens batterier indgår som bærende teknologi.
For Lyten er det svenske opkøb en mulighed for at opskalere produktionen og rykke tættere på det europæiske marked – og sikre lokal produktion med kortere forsyningskæder. Netop det er et vigtigt argument i kampen om fremtidens grønne industriproduktion.
Men alt er ikke guld og svovl Litium-svovl-batterier er dog ikke uden udfordringer. Teknologien har historisk været plaget af kortere levetid, fordi cellerne nedbrydes hurtigere end traditionelle batterityper. Det erkender Lyten også – men selskabet hævder, at det har gjort “gennembrud” i forhold til netop den barriere.
Hvordan det skal realiseres i stor skala, må dog vise sig, når produktionen går i gang på svensk jord.
Northvolt-fabrikken, der tidligere var symbol på Sveriges grønne industridrømme, gik konkurs tidligere i år efter flere forsinkelser og økonomiske problemer. Nu bliver de samme haller hjemsted for batterier, der kan give Vesten en teknologisk fordel i kapløbet om elbilsfremtiden.
Se pressemødet her.