ElbilerTophistorie

Tesla og Volvo dumper i ny test af førerassistentsystemer

Ny Euro NCAP-test viser store forskelle i, hvor sikkert og gennemtænkt bilproducenternes assistentsystemer fungerer. Tesla og Volvo skuffer – mens Kia, Renault og Porsche får topkarakterer.

Førerassistentsystemer, som hjælper bilister med at holde afstand, følge vejbaner og bremse automatisk, er blevet standardudstyr i nye biler. Men hvor sikre og brugervenlige er de egentlig? Ifølge en ny vurdering fra Euro NCAP, er der stor forskel. Tesla og Volvo får kun en “moderat” bedømmelse, mens Kia, Toyota, Renault og Porsche scorer højt.

Særligt Tesla Model S bliver kritiseret for at sende forkerte signaler til føreren. Navnet “Autopilot” antyder fuld selvkørsel, hvilket ifølge Euro NCAP er misvisende. Selvom Tesla klarer sig godt i nødsituationer – med hele 94 procent i “Safety Backup” – dumper den med blot 30 procent i kategorien “Assistance Competence”. Her måles blandt andet, hvor klart systemet informerer føreren, og hvor nemt det er at tage kontrol over bilen.

 

“Systemets navn og markedsføring giver indtryk af en grad af automation, som det i praksis ikke leverer,” lyder det fra Adriano Palao, der er teknisk leder hos Euro NCAP. Han advarer om, at forbrugere risikerer at overvurdere systemets evner og dermed sætte sig selv i fare.

Volvo EX30 mangler overvågning

Volvo har traditionelt satset hårdt på sikkerhed, men den nye EX30 klarer sig heller ikke overbevisende. Dens “Pilot Assist”-system får kritik for ikke at give klare nok advarsler og for at kræve, at føreren kigger væk fra vejen for at se statusoplysninger – fordi alt vises på midterskærmen. Samtidig forbliver førerassistentsystemer aktive, selvom føreren ignorerer gentagne “hands on” advarsler. Det blev vurderet som direkte usikkert af Euro NCAP.

 

EX30 scorer 62 procent for Assistance Competence og 72 procent for Safety Backup – nok til en samlet “Moderat”-vurdering.

Topkarakter til Renault og Porsche

I modsætning hertil blev både Renault 5 og Porsche Macan belønnet med vurderingen “Meget god”. Porsche får 85 procent for Assistance Competence og hele 92 procent for Safety Backup – blandt andet fordi bilens førerassistentsystemer reagerer hurtigt og informerer tydeligt om, hvad det kan og ikke kan.

Læs også vores test af Renault 5 E-Tech.

 

Renaults nye 5’er viser, at gode førerassistentsystemer ikke behøver koste en formue. Med en samlet vurdering på 73 procent for Assistance og 92 procent for Safety Backup, sætter den en ny standard for systemer i den lavere prisklasse.

Derfor er vurderingerne vigtige

Euro NCAP vurderer bilernes førerassistentsystemer ud fra to hovedparametre:

  • Assistance Competence, som handler om, hvor godt systemet samarbejder med føreren, og hvor tydeligt det kommunikerer begrænsninger og status.
  • Safety Backup, som måler systemets evne til at reagere automatisk i kritiske situationer, for eksempel ved opståede forhindringer eller hvis føreren ikke reagerer.

Ifølge organisationen kan selv det mest avancerede system være en risiko, hvis føreren ikke forstår dets funktion – eller tror, at bilen kan mere, end den reelt kan.

 

Her er Euro NCAP’s samlede vurderinger af de ni testede biler:

ModelSamlet vurderingAssistance CompetenceSafety Backup
Porsche MacanMeget god85 %92 %
Toyota bZ4XMeget god83 %89 %
Renault 5Meget god73 %92 %
Kia EV3Meget god74 %88 %
Mazda CX-80God62 %79 %
XPENG G9God71 %71 %
Volvo EX30Moderat62 %72 %
MG ZSModerat65 %62 %
Tesla Model SModerat30 %94 %

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.