Tesla står over for en voksende krise med Cybertruck-programmet, efter at antallet af usolgte køretøjer i USA er steget til et rekordhøjt niveau på over 10.000 enheder. Det viser nye data fra Tesla-Info.com.
Allerede i begyndelsen af april kunne vi fortælle, at Tesla havde mindst 2.400 Cybertrucks i lager i USA. Men blot en måned senere er det tal altså mere end firedoblet. Det reelle antal kan være endnu højere, da Tesla ofte kun registrerer det som en enkelt bil hvis der er flere identiske biler på samme lokation.
Dumper prisen
Stigningen i lagerbeholdningen skyldes formentlig en reel ophobning af usolgte biler, og meget tyder på, at Tesla nu meget aktivt forsøger at få solgt de mange Cybertrucks gennem kraftige prisnedsættelser og rabatkampagner.
Med en gennemsnitlig salgspris på 78.000 dollars repræsenterer det nuværende lager næsten 800 millioner dollars i ubesolgte køretøjer. Mange af bilerne blev produceret i 2024 og er dermed allerede mindst fire måneder gamle. Nogle tilhører endda den særlige “Foundation Series”, som Tesla stoppede produktionen af i oktober 2024 – for mere end syv måneder siden.
Langt under det forventede salg
Tesla har for nylig lanceret en baghjulstrukket (RWD) version af Cybertruck, men den nye variant mangler flere af de funktioner, som ellers var planlagt, herunder en mindre batteripakke. Det kan tolkes som et tegn på, at Tesla ikke længere ser volumenpotentiale i at producere forskellige batterikonfigurationer – en strategi man ellers tidligere har set ved Model S og Model X, da salget af de modeller faldt efter lanceringen af Model 3 og Y.
På baggrund af den nuværende situation vurderer branchekendere, at Tesla vil få svært ved at sælge mere end 20.000 Cybertrucks om året i USA – langt under de oprindelige ambitioner om at producere 250.000 om året.
Produktionen af Cybertruck ser allerede ud til at være blevet kraftigt nedskaleret, og der spekuleres nu fra flere sider i, om Tesla helt vil sætte projektet på pause. Udfordringen for Tesla bliver at erkende, at det storslåede pickup-projekt som er Musks “darling”, måske har slået fejl – både teknologisk og markedsmæssigt.