Volkswagen tager et uventet afsæt i jagten på det næste store batterigennembrud. I stedet for at rulle ud i en ny elbil, tester koncernen nu solid state-batterier i en Ducati-motorcykel. Ja, du læste rigtigt – fremtidens elbilsbatteri skal først bevise sit værd i en elektrisk to-hjulet raket.
Motorcyklen, der danner testplatform, er Ducati V21L, som normalt er udstyret til racerbaner. Den er nu blevet udstyret med 980 celler af typen QSE-5 fra den amerikanske batteriudvikler QuantumScape, hvor Volkswagen er storinvestor. Cellerne har en litiummetallanode og en keramisk separator, og hele setuppet er et forsøg på at få teknologien ud i den virkelige verden.
Detaljerne om rækkevidde og ladetid er stadig hemmelige, men budskabet er klart: Volkswagen er på vej til at rykke solid state-batterier tættere på masseproduktion.
Volkswagens tekniske chef, Thomas Schmall, understreger, at koncernens såkaldte enhedscelle – Unified Cell – allerede er gjort klar til at kunne skifte til solid state, når teknologien er moden. Med andre ord: Ducati-testen er kun begyndelsen.
Planen er, at solid state-batterier skal rulles ud i Volkswagens biler inden 2030 – men før det sker, skal de bevise sig selv på racerbanen.
Unified Cell er fremtidens battericelle, der skal bruges på tværs af VW-koncernens elbiler (foto: Volkswagen AG). Hvad er solid state-batterier egentlig? Kort fortalt: Det er batterier med fast elektrolyt i stedet for flydende. Det betyder mindre risiko for brand, højere energitæthed, lynhurtig opladning og i teorien billigere produktion på sigt. Hvis det holder i virkeligheden, kan det blive en gamechanger for både biler og motorcykler.
I årtier har branchen kaldt solid state for ”den hellige gral” – og nu ser vi de første virkelige tests uden for laboratoriet.
Solid state kan løse nogle af de største irritationsmomenter ved elbiler: rækkevidde, ladetid og pris. Forestil dig en elbil, der kan køre markant længere på en opladning, lades op på få minutter og samtidig holder længere end de nuværende batterier.
Så når VW tester i Ducati, er det ikke for sjov – det er for at gøre klar til den dag, hvor din næste familiebil kan køre længere, lade hurtigere og være sikrere.