Volkswagen tester solid state-batterier – i en Ducati motorcykel

Solid state-batterierne rykker ud af laboratoriet – VW tester teknologien i en Ducati, før den rammer elbilerne.

Volkswagen tager et uventet afsæt i jagten på det næste store batterigennembrud. I stedet for at rulle ud i en ny elbil, tester koncernen nu solid state-batterier i en Ducati-motorcykel. Ja, du læste rigtigt – fremtidens elbilsbatteri skal først bevise sit værd i en elektrisk to-hjulet raket.

Motorcyklen, der danner testplatform, er Ducati V21L, som normalt er udstyret til racerbaner. Den er nu blevet udstyret med 980 celler af typen QSE-5 fra den amerikanske batteriudvikler QuantumScape, hvor Volkswagen er storinvestor. Cellerne har en litiummetallanode og en keramisk separator, og hele setuppet er et forsøg på at få teknologien ud i den virkelige verden.

 

Detaljerne om rækkevidde og ladetid er stadig hemmelige, men budskabet er klart: Volkswagen er på vej til at rykke solid state-batterier tættere på masseproduktion.

Volkswagens tekniske chef, Thomas Schmall, understreger, at koncernens såkaldte enhedscelle – Unified Cell – allerede er gjort klar til at kunne skifte til solid state, når teknologien er moden. Med andre ord: Ducati-testen er kun begyndelsen.

 

Planen er, at solid state-batterier skal rulles ud i Volkswagens biler inden 2030 – men før det sker, skal de bevise sig selv på racerbanen.

Hvad er solid state-batterier egentlig?

Kort fortalt: Det er batterier med fast elektrolyt i stedet for flydende. Det betyder mindre risiko for brand, højere energitæthed, lynhurtig opladning og i teorien billigere produktion på sigt. Hvis det holder i virkeligheden, kan det blive en gamechanger for både biler og motorcykler.

 

I årtier har branchen kaldt solid state for ”den hellige gral” – og nu ser vi de første virkelige tests uden for laboratoriet.

Solid state kan løse nogle af de største irritationsmomenter ved elbiler: rækkevidde, ladetid og pris. Forestil dig en elbil, der kan køre markant længere på en opladning, lades op på få minutter og samtidig holder længere end de nuværende batterier.

 

Så når VW tester i Ducati, er det ikke for sjov – det er for at gøre klar til den dag, hvor din næste familiebil kan køre længere, lade hurtigere og være sikrere.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.