Transport

Volkswagen vil bygge 36.000 ladestationer i Europa

Over de næste seks år vil Volkswagen, blandt andet via sit eget Elli-brand, bygge yderligere 36.000 ladestationer rundt om i Europa.

Volkswagen koncernen har i en pressemeddelelse bekendtgjort en betydelig udvidelse af sin investering i infrastruktur til opladning af elbiler, med planer om at installere 36.000 ladestationer i Europa inden 2025. De nye ladestationer skal supplere 350 kW-hurtigladerne fra bl.a. Ionity, som er placeret langs motorvejsnettet. Og en del af laderne vil være fra Volkswagens eget firma Elli – Electric Life – der blev annonceret i januar.

– Opladning af en elbil skal være lige så let som opladning af en smartphone. Derfor har vi brug for betydeligt flere ladestationer i offentlige rum. Volkswagen vil sende et signal og være involveret i udviklingen af opladningsinfrastruktur på alle niveauer, siger Thomas Ulbrich, bestyrelsesmedlem i Volkswagen-mærket med ansvar for e-mobilitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Volkswagen mener, at omkring 70 procent af al opladning af elbiler vil foregå enten i hjemmet eller på jobbet. Derfor vil de ikke alene tilbyde offentlige ladestationer, der i første omgang placeres i forbindelse med VW-leverandører, men også løsninger til private hjem. Sidstnævnte kommer til at foregå gennem Elli, der er Volkswagen koncernens energi- og opladningsvirksomhed.

Flere ben

Tyskerne har en strategi, hvor de satser på flere ben – via Ionity-samarbejdet har VW installeret en række 350 Kw-ladere rundt om på det europæiske motorvejsnet. Herhjemme er det i skrivende stund fem Ionity-superladere, nemlig i Nørager, Skanderborg, Fredericia, Aabenraa og Nyborg, med planer om yderligere stationer i Vordingborg og Greve. 

Disse stationer er primært til motorvejskørsel. De nye stationer bliver såkaldt ”level 2”-stationer, der skal håndtere opladning til daglig kørsel.

Volkswagen lancerer sin ID.3 1st hacthback senere på året og bilen forventes at være udbredt hos forhandlerne i tre udgaver i løbere af 2020.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services