Volkswagen har satset om ikke hele butikken, så i hvert fald en stor del af den, på sin kommende elbil ID.3 – og en af de største risikoer er, at køberne skræmmes væk af alle de myter, der omgiver elbilerne. Derfor har Volkswagen taget fat i at ”opdrage” kunderne ved at forsøge af aflive syv af de specifikke myter, der omgiver elbilerne.
”Dyre, farlige, uforudselige; der er mange forbehold for elbiler. Vi koncentrerer os om syv – og faktatjekker dem,” skriver tyskerne i et af deres blogindlæg.
Herunder de syv myter, som Volkswagen håber at knuse inden ID.3 køres ud til forhandlerne i løbet af sommeren:
1. Elbiler er lige så skadelige for miljøet!
- E-biler er allerede mere miljøvenlige end benzin-, diesel- og hybridbiler.
- Aktuelle undersøgelser bekræfter klimafordele for e-biler.
2. Kun folk med høje indkomster har råd til elbil!
- Den tyske købspris for ID.3, efter fradrag af miljøbonus, er billigere end en tilsvarende forbrændingsmotorækvivalent.
- ID.3-ejere sparer omkring 70 euro pr. måned i driftsomkostninger.
3. Batterierne forringes for hurtigt og kan ikke bortskaffes!
- Volkswagen garanterer kapacitet i otte år eller 160.000 kilometer.
- Intet farligt affald: batterierne kan genanvendes.
4. Elbiler er kun til korte afstande – især i koldt vejr!
- ID.3 oplader strøm nok til 290 kilometer (WLTP) på kun 30 minutter.
- Der bygges i øjeblikket over 2.200 nye hurtigopladningsparker i hele Europa.
5. Der er stort set ingen steder man kan oplade sin elbil!
- Der er i øjeblikket omkring 24.000 ladestationer i Tyskland.
- Uafhængig af udbyderen: Med We Charge er der 150.000 ladepunkter i hele Europa.
6. Elbiler bryder nemt i brand og kan ikke slukkes!
- Eksperter siger at elbiler er lige så sikre som konventionelle køretøjer.
- Opladningssoftware og en indpakning af stål beskytter batteriet.
7. Der er ikke nok råstoffer og udvinding skader både mennesker og miljø!
- Eksisterende råstoffer vil række til de næste 150 år.
- Volkswagen bruger kun rene råstoffer til elbiler
Nu er der nok flere, der gerne vil have lidt mere uddybende svar på de forskellige “myte-knusere” og det leverer Volkswagen også – hele blogindlægget med de udvidede svar kan læses her (på engelsk).