Anmeldelse: Aiways U5 – billig kineser med udstyret i orden
Med Aiways U5 får man imponerende meget udstyr til en forholdsvis lav pris. Men både sikkerhed og opladning halter ...
Japanerne gjorde det i 1970’erne, Sydkoreanerne i 1990’erne og nu er det kineserne, der sender billige biler mod Vesten. Netop elbiler har kineserne set som deres åbning til at komme ind på markedet, da både batteriet og meget af den elektronik, der er i bilerne, i forvejen produceres i Kina. En af de modeller, der er nået til Danmark, er elbilen Aiways U5 som jeg har haft fornøjelsen af at køre rundt i den sidste uges tid – og den føles som alt andet end en Kina-bil.
Mens jeg kørte i bilen, oplevede jeg masser af nysgerrige mennesker, der skulle tjekke bilen ud. Der er trods alt ikke mange, der kender Aiways – et firma, der blev grundlagt for bare fire år siden. Stort set alle der så bilen, gættede på, at den kostede omkring en halv million kroner. I virkeligheden fås den fuldt udrustede Premium-udgave, jeg kørte i, for bare 340.000 kroner (335.000 + 5.000 for sort tag). Man får ganske enkelt sindssygt meget bil for pengene, hvis man vælger Aiways.
Det har taget bare to år for Aiways at udvikle U5 og sende den i produktion. Et par år ekstra før dem kom til Danmark. Med det in mente har de gjort det forbavsende godt. Designet er okay-ish. Det er hverken modigt eller banebrydende, men det er heller ikke direkte grimt. Altså bortset fra fronten, der får bilen til at ligne et amfibiekøretøj.
Plads til begejstring
Helt kort kan man sige, at der er tre ting, der taler for Aiways U5. Det er størrelsen, udstyrsniveauet og, naturligvis, prisen. Bilen er stor. Udvendigt har den nogenlunde samme dimensioner som Volkswagen ID.4, men indvendigt virker den voldsomt meget større. Der er masser af luft i kabinen, både på for- og bagsæder. En følelse, der hjælpes godt på vej af bilens elektriske panoramatag.
Man skal have specielle dimensioner, hvis man skal føle sig klemt i Aiways U5.
Bagagerummet er med sine 432 liter dejlig generøs med pladsen, men det virkelig smarte er, at hele bagsæderækken kan vippes forover, så gulvet bliver helt plant mens pladsen udvides til mere end 1.500 liter. Der er heller ikke nogen læssekant, så familiebilen kan lynhurtigt trylles mere praktisk, hvis der skal flyttes store ting og sager. Se bilen “omdannet” i video-anmeldelsen øverst.
I øvrigt er der et ekstra rum under bagagerummet. Her skal de ekstra motorer til en fremtidig firehjulsudgave placeres, men har man købt denne model, kan pladsen bruges som man vil. Der er naturligvis også en frunk under “motorhjelmen”, hvor bl.a. ladekablet kan opbevares.
Overflødighedshorn
Alle, der kender følelsen af, at prisen på bilen løber løbsk, når man konfigurerer den med udstyr, rækker hånden op. Men andre fabrikanter vælger at mase prisen på bilen ned ved at skrælle den for udstyr, der så kan tilkøbes (vi kigger på jer Audi), så får du hele molevitten med i dette tilfælde.
Der er to udstyrsvarianter – Plus og Premium – men til denne pris skulle man være svært nærig, hvis man vælger den billigste, der må undvære bl.a den automatiske parkeringsassistent, panoramasoltag og touchpanel til klimastyring.
Fortsætter på næste side …