Vi har hørt om cell-to-pack og cell-to-body . Men nu kommer næste skridt: electrode-to-pack . Et amerikansk batterifirma ved navn 24M Technologies hævder at have udviklet en ny batteridesign, der kan fordoble rækkevidden i elbiler og samtidig skære store dele af materialeforbruget væk. Det skriver InsideEVs .
Det lyder næsten for godt til at være sandt – men hvis teknologien virker i praksis, kan den ændre hele spillet.
24M’s forseglede electrode-to-pack -batteridesign (foto: 24M). Fjerner alt det overflødige I almindelige elbilbatterier sidder de aktive materialer – dem, der faktisk gemmer og frigiver energi – pakket ind i en jungle af plastik, metal og sikkerhedsstrukturer. Ifølge 24M udgør de aktive materialer kun 30 til 60 procent af volumen i et typisk batteri. Resten er dødevægt.
Med electrode-to-pack, eller forkortet ETOP, bliver elektroderne i stedet integreret direkte i batteripakken. Det betyder, at hele konstruktionen i princippet kun består af energibærende materialer – op til 80 procent, ifølge firmaet selv.
Kort sagt: Man fjerner alt det, der ikke bidrager til at lagre strøm, og pakker mere energi ind på samme plads. Resultatet? Et batteri, der i teorien kan levere op til 1.000 miles – eller omkring 1.600 kilometer – på en enkelt opladning.
Kan bruge enhver kemi En anden fordel ved den nye opbygning er fleksibiliteten. Teknologien kan i princippet bruges med enhver batterikemi – fra klassiske lithium-ion til fremtidige solid-state-løsninger – og i alt fra elbiler til elfly og stationære lagre til elnettet.
Ifølge 24M’s direktør Naoki Ota er det netop sådan innovation, USA skal satse på, hvis landet vil kunne konkurrere med de asiatiske batterigiganter:
”USA skal ikke bare opskalere produktionen – vi skal opfinde bedre batterier,” siger han.
En kæmpe udfordring venter Selv hvis teknologien holder vand, er vejen fra prototype til masseproduktion lang. Hele den globale batteriindustri er bygget op omkring de traditionelle celleformater, og at ændre det vil kræve enorme investeringer i nye produktionslinjer og sikkerhedssystemer.
Der er også tekniske spørgsmål: Hvordan opdager man fejl i et batteri uden individuelle celler? Og hvordan håndteres varme, når de passive materialer, der normalt bruges til køling og stabilitet, er væk?
Alligevel giver idéen genlyd. For hvor kinesiske producenter som CATL og BYD dominerer på skala og pris, forsøger 24M at konkurrere på radikal nytænkning . Og hvis det lykkes, kan det betyde, at elbiler i fremtiden ikke bare bliver billigere – men også kan køre hele vejen fra København til Rom uden at lade op.