Det tyske bilistforbund ADAC har testet og vurderet omkring 90 elbiler i det forgangne år. Bilerne er blevet bedømt ud fra en lang række parametre – fra køreegenskaber og komfort til sikkerhed, pladsforhold og driftsomkostninger. På baggrund af disse test er de bedste elbiler i hver klasse nu blevet udpeget.
Ifølge ADAC har elbilernes generelle kvalitet taget et stort spring fremad de seneste år. Hvor det tidligere var svært for elektriske biler at opnå høje karakterer, er det nu blevet langt mere almindeligt, hvilket ifølge organisationen både skyldes et større udvalg og en mere konkurrencedygtig prisudvikling.
ADACs test bruger en karakterskala, hvor 0,6 til 1,5 er “meget god”, 1,6 til 2,5 “god”, 2,6 til 3,5 “tilfredsstillende”, 3,6 til 4,5 “tilstrækkelig” og 4,6 til 5,5 “utilstrækkelig”.
Herunder vinderne i hver klasse samt en oversigt over alle de testede biler i klassen.
Mikrobil: Fiat 500 La Prima Fiat 500e får ros for sit kompakte format og sikre vejgreb, hvilket gør den velegnet til bykørsel. Den scorer også point på sikkerhed. Til gengæld trækker det ned, at styretøjet opleves som upræcist, og at kabinen er trang – især på bagsædet – ligesom bagagerummet er begrænset.
Små biler: Renault 5 E-Tech Renaults retrodesignede elbil udmærker sig med kvik acceleration, kort bremselængde og lav kabinestøj. Samtidig har den et højt niveau af standardudstyr og scorer godt på sikkerhed. Pladsen på bagsædet er dog begrænset, udsynet bagud kunne være bedre, og støddæmpningen vurderes som middelmådig. Opel Corsa Electric og Opel Mokka-E nævnes også som stærke kandidater i samme klasse.
Mindre mellemklasse: Skoda Elroq 85 Elroq byder på en dynamisk køreoplevelse og lavt energiforbrug. Kabinen er rummelig, og affjedringen – især med det adaptive DCC-system – fremhæves som en styrke. Ulempen er en garanti på blot to år og en relativt høj indkøbspris. Volvo XC40 og BMW iX1 er blandt de øvrige modeller, der klarede sig godt.
Mellemklasse: Skoda Enyaq 85X Ifølge ADAV leverer Enyaq høj komfort, solid standardudrustning og god plads. Den adaptive undervogn bidrager til en behagelig køreoplevelse, og præstationerne er på et stabilt niveau. Dog er trækevnen lav, bagagerummet middelstort, og prisen ligger i den højere ende. Hyundai Ioniq 6 og BMW iX3 vurderes også positivt i denne klasse.
Øvre mellemklasse: Volkswagen ID.7 Pro VW’s store elbil markerer sig med høj byggekvalitet, rummelig kabine og behagelig affjedring. Den scorer også godt på rækkevidde og sikkerhed. Til gengæld er der begrænset opbevaringsplads forrest, trækkapaciteten er lav, og prisen kan virke høj. ID.7 Tourer GTX og Audi A6 e-tron fremhæves som solide alternativer.
Premiumklasse: Porsche Taycan Performance Plus Taycan forener sportslige køreegenskaber med komfort og høj byggekvalitet. Selv i grundversionen leverer den fine præstationer, og hurtig opladning og god rækkevidde er yderligere plusser. Bagsædeplads og udsyn er dog ikke bilens stærke sider, og den høje pris med mange dyre tilvalg kan skræmme nogle væk. Mercedes EQS 450+ og 580 4Matic følger lige efter i premiumklassen.
Du kan læse de enkelte tests hos ADAC .