×
Mobil og tabletsTophistorie

Anmeldelse: PocketBook InkPad Color

Sæsonen for e-bogslæsere nærmer sig hastigt nu hvor solen begynder at stå højere på himlen. Vi har testet PocketBook InkPad Color, der kan bryste sig af en farveskærm

PocketBook InkPad Color er et af de produkter man først får i hånden og tænker er… Lidt kedeligt. En e-bogslæser? Hvad skal jeg egentlig med den, nu hvor tablets alligevel er alle steder og kan så meget mere. Men når man har brugt en e-bogslæser i et stykke tid finder man ud af, at det kan godt være, den kun kan en enkelt ting – men det kan den så til gengæld helt utroligt godt. Det gør sig også gældende for PocketBooks InkPad Color, der er deres nyeste læser.

Design på det jævne

I første omgang virker e-bogslæseren ikke just som kvalitet – måske mest fordi den mangler tyngde; ofte forbinder man nemlig kvalitet med vægt, af en eller anden grund. Og med sine 225 gram er det ikke just det, PocketBook InkPad Color har mest af. Men også her finder man snart ud af, at det faktisk er en enorm fordel at læse på en enhed, der ikke vejer lige så meget som en 13″ iPad gør; den er simpelthen behagelig at holde i hånden, også over længere tid.

Derudover er der dog ikke så meget at sige om designet, som i bedste fald kan beskrives som jævnt kedeligt. Den sorte kant rundt om skærmen og det grå plastik i bunden gør ikke meget væsen af sig – men det er heller ikke decideret grimt, og igen; her er det 100% funktion over form der er det vigtige. Ikke sådan at jeg ikke gerne ville se en smule bedre materialer, men jeg forstår godt, at man gerne vil holde vægten nede på de 225 gram. (Igen, helt perfekt vægt!)

Simpel installation

At sætte PocketBook InkPad Color op er let og ganske smertefrit – det foregår som med stort set alt andet igennem en guide. Det er muligt at vælge dansk som sprog, og oversættelsen er i øvrigt udmærket – hvilket faktisk godt kan halte nogen gange på produkter fra mindre producenter.

Bøger og andet læsestof kan overføres på flere måder; via direkte forbindelse igennem USB-C, via trådløs forbindelse eller via mail eller synkronisering med en speciel Dropbox mappe. Jeg har prøvet det hele – men går tilbage til den direkte overførsel via USB-C. Det går hurtigt og er let – og det gode er, at læseren kan genkende stort set alle formater på både bøger og tegneserier. Noget helt andet er så at skaffe bøgerne, for rigtigt mange der sælger digitale bøger laver DRM (Digital Rights Management) på dem, hvilket gør det umuligt bare at kopiere dem direkte over. Det findes der dog løsninger på, men det bliver nok for omfattende at komme ind på her. Det eneste jeg vil sige er, at det kan være et problem i forhold til for eksempel “blot” at købe en Kindle, hvor man har adgang til Amazons enorme katalog af bøger – hvor jeg faktisk har en ganske overvældende stor mængde bøger i forvejen. Men altså – sådan er det jo desværre tit med den slags; producenterne gør hvad de kan for at holde dig “lukket inde” i deres eget økosystem. Men det skal ikke komme PocketBook til last – for de har gjort, hvad de kunne.

Farver på tegneserien

Det helt store salgsargument for PocketBook InkPad Color er, at den har farveskærm. I praksis vil de fleste bøger jo ikke drage nytte af farveskærmen, da de pr. definition er sort/hvide, så det bedste man kan sige her er, at de i det mindste viser forsiden i farver. Derimod kunne man godt forestille sig, at noget som eksempelvis tegneserier kunne drage nytte af farverne – men her kommer læserens størrelse lidt i vejen. De fleste tegneserier er betydeligt større end hvad der kan være plads til på skærmen. Derfor får man en MEGET lille udgave af tegneseriesiderne – så lille, at det stort set bliver umuligt at læse. Og selv om man kan zoome ind og ud er det simpelthen så upraktisk. Med andre ord; med mindre din foretrukne tegneserie tilfældigvis er en jumbobog (og du i øvrigt ved, hvordan du køber den i digital udgave) så er der ikke meget fordel ved farveskærmen.

God e-bogslæser

Heldigvis er det grundlæggende på plads – også selv om farver måske ikke er så stort et hit, som PocketBook nok gerne så; PocketBook InkPad Color er en udmærket e-bogslæser. Der er et utal af indstillinger så du kan få teksten præcis på den måde, du gerne vil have den i størrelse og skrifttyper. Skærmen fungerer også rigtigt godt og baggrundsbelysningen gør den egnet til brug i mørke omgivelser, ligesom alt står tydeligt og læsbart når du er udendørs i solen.

Det eneste lille men jeg har er, at betjeningen godt kunne være lidt mere gennemtænkt. Du kan bladre på to måder; enten ved at bruge knapperne under skærmen eller ved at bruge touchfunktionen og røre ved en af siderne af skærmen for at bladre enten frem eller tilbage. Den sidste metode lyder på papiret som den letteste – men i praksis fungerer det ikke særligt godt fordi touchfunktionen simpelthen ikke er optimal. Ofte kommer man flere sider frem i stedet for en enkelt, og generelt er det lidt ustabilt. Knapperne fungerer til gengæld fint – bortset fra, at man i nogle tilfælde kan risikere at komme til at trykke på den forkerte knap; de to “bladre-knapper” sidder nemlig i midten, og det sker ret tit at man kommer til at trykke på knapperne lidt længere ude – og så ryger man enten til forsiden eller får en menu med muligheder. Jeg ville have foretrukket, at man byttede om, så de to bladreknapper sad yderst – så ville man altid kunne ramme – også i mørke.

Generelt må jeg dog sige, at PocketBook InkPad Color er en udmærket e-bogslæser der leverer på de vigtigste ting; størrelsen er fin, kvaliteten af skærmen og brugervenligheden er i top. At der så er fodfejl på betjeningen og at man måske knap har brug for farveskærmen er så noget andet, men det er jo langt fra katastrofer. Hvis du er på jagt efter en alsidig e-bogslæser bør du i hvert fald overveje PocketBooks bud.

Du kan læse mere hos PocketBook her.

PocketBook InkPad Color

Pris: 2.211 kr.