Pixel
AnmeldelseTeknologi

BMW i3S

BMW's lille i3S er en fræk bybil med gode køre egenskaber - men den skal ikke på langfart

BMW’s i3 serie er måske mest kendt fordi der kører en lille hær af dem rundt i København med DriveNow skilte på siden. Den lille elbil er en af indtil nu kun to elbiler i BMW’s produktportefølje. Den anden er BMW i8 (som vi har anmeldt her) som dog nok er en smule udenfor de flestes rækkevidde. Det er i3S til gengæld måske ikke, for med en startpris på ca. 307.000 kr. er bilen nærmest billig, når man sammenligner med andre elbiler.

Anderledes design

Godt nok har i3 serien været på markedet siden 2013, men den skiller stadig vandene når det kommer til designet. Personligt er jeg vild med det futuristiske design, og jeg synes den røde udgave vi har lånt er en rigtigt fin bil. Bevares, den siger måske mere science fiction end fræk sportsbil. De meget kompakte bagdøre åbner op imod de to fordøre, hvilket kan være upraktisk fordi man skal åbne fordørene for efterfølgende at kunne åbne bagdørene. Det ser lidt klodset ud, når man står og fedter med de to døre,

Gode køreegenskaber

Hjulene på den nye udgave er blevet en smule bredere, og det var tiltrængt. Ikke bare fordi det simpelthen ser en del pænere ud, men også fordi bilen føles mere “stabil”, især rundt i sving, hvor man selv med en rimelig hastighed kan komme rundt uden at føle at bilen “skrider” under en. Samtidig har den fået lidt flere hestekræfter, hvilket gør at den også føles lidt kvikkere i optrækket generelt. Alt i alt er den kompakte størrelse og de fine køreegenskaber en god cocktail hvis i3S skal bruges i byen. På de lange distancer er det en lidt anden sag, for så kommer rækkevidden i spil.

Optimistisk rækkevidde

Rækkevidden er angivet til 280 km på de ca. 33kW (Som i øvrigt er samme batteri som sidder i den “almindelige” i3). I praksis er det lykkedes mig at presse ca. 180 km ud af bilen ved kørsel i byen – og aldrig med over 80 km/t. Men en tur til Jylland udfordrede i3S gevaldigt på rækkevidden. Med lidt modvind og regn kørte jeg en strækning på motorvejen på ca. 120 km. Jeg startede på 100% – og da jeg trillede ind ved hurtigladeren var jeg nede på 7%. Dermed kan jeg konkludere, at rækkevidden ligger et sted imellem 130 og 140 km. på en opladning ved relativt dårlige forhold og 110 km/t. Det er nu egentlig ikke helt dumt, men på en tur fra København til Aalborg kræver det to næsten fulde opladninger, og tilføjer omkring to timer til turen, der ellers normalt tager omkring 4 timer. i3S lader med op til 50kW på DC, hvilket er helt okay – men det tager selvfølgelig stadig tid. Og efter vores tests af Tesla’er der lader med op til 120kW på deres egne Superchargers, så virker det en smule sløvt.

Alt i alt fungerer rækkevidden på i3S dog i hverdagen, og selv med en længere køretid til Aalborg var det ikke et problem at få fyldt bilen op.

God plads

Selv om i3S er en kompakt bil, er der faktisk okay plads både foran og bagi. Det er klart, at man ikke skal placere en 2 meter høj fyr på bagsædet, hvis man kan undgå det, men fordi bilen er ret høj føles det også som om, der er højt til loftet – selv bagi. Samtidig er de to sideruder bagi skåret lidt lavere, hvilket gør at man ikke føler det så klaustrofobisk, og har man børn på bagsædet kan de kigge ud uden at skulle strække sig.

Kabinen er generelt lækkert bygget og materialevalget er fint. Dog er det indbyggede styresystem simpelthen ikke tidssvarende, og her må BMW lige komme ind i kampen – en touchskærm med Android Auto/Apple CarPlay er altså standard – og væsentlig bedre at bruge. Godt nok kan man med appen sende koordinater til bilen, hvilket fungerer udmærket, men at taste en destination ind er alt for besværligt i forhold til at bruge eksempelvis Apple CarPlay. Med andre ord skal der altså ske noget på den front i fremtiden, BMW.

En god bil til prisen

BMW i3S er den sjoveste og frækkeste elbil i klassen. Hvis du kan lide designet får du her en kvik og fræk bil, der leverer på stort set alle måder. Faktisk er det kun storebror i8 og Teslas Model S, jeg kan komme på er sjovere at køre. Med en udvidet rækkevidde – gerne til ca. det dobbelte – ville i3S være den perfekte elbil til byboere der også skal kunne tage en smut til Jylland. Men hvis du ikke kører lange ture mere end nogle gange om året, så er i3S en glimrende bil.

 

BMW i3S

Design
Funktioner
Ydelse
Pris

Pris: fra 306.918 kr.

Den nye udgave af BMW i3 er en næsten perfekt bybil hvis man kan lide designet.

User Rating: No Ratings Yet !