BMW i8 – Den ultimative drengedrøm

BMW i8 ligner en konceptbil, hvor BMW bare har droppet at drosle den ned inden de satte den i produktion; udefra ligner bilen en fuldblods højteknologisk sportsvogn, og man har næsten ikke lyst at sætte sig ind, for det forhindrer jo at man kan kigge på den udefra, og det er udefra man virkelig kan sætte pris på et design, der skriger fart – og fremtid.

Især bagenden skiller sig ud, og bilens karakteristiske linjer gør den let genkendelig i gadebilledet. Dertil skal selvfølgelig siges, at vores testeksemplar i testperioden var landets eneste (den er nu blevet solgt, så der findes nu to i landet, den ene hører til hos Jan Nygaard og er BMWs demobil), hvilket gør at man får næsten overdrevet meget opmærksomhed i bilen. Vores køretur rundt i København og omegn er i hvert fald ikke uden lange blikke fra især unge mænd, der falder i staver med drømmende blikke når de kigger på superbilen. Vi forstår dem.

En ekstremt dyr fornøjelse
i8 koster, i den billigste konfiguration, cirka 2,6 millioner kroner. Køber man den på afbetaling, skal man først smide omkring 500.000 i udbetaling, og dernæst cirka 26.000 kr. om måneden i fire år. Med andre ord er det meget, meget få mennesker, der rent faktisk har midlerne til at købe i8, men dem der har, får også en helt speciel bil.

i8 er nemlig en hybrid, og har to motorer, hvilket giver den et ekstremt spark, selv om det egentlig er svært at se på tallene; bagerst sidder en 1,5l benzinmotor, og foran sidder en elektrisk motor, der driver forhjulene. Kombinationen giver et utal af muligheder, og det er her i8 virkelig viser sit værd; man kan nemlig vælge at køre rigtigt pænt og kombinere sig frem mellem de to motorer, hvilket betyder at bilen kan køre ekstremt langt på literen, især når man tager i betragtning, at her er tale om en superbil med 262 heste.

På en opladning af batteriet klarer bilen omkring 25 kilometer. (BMW siger mere, men i vores test kom bilen aldrig over de 25 kilometer på en opladning). Fylder man tanken op med benzin og kombinerer man sig frem, kan man godt nå næsten 400 kilometer, hvis man starter med en fuld tank og et helt opladet batteri. Det gode ved hybridteknologien er, at man aldrig får det store problem med rækkevidden, for man kan altid smutte forbi en tank og fylde bilen op.

Ubeslutsom
En gang imellem, især i byen, bliver i8 en smule ubeslutsom. Den hopper lidt frem og tilbage imellem ”modes” og tænder og slukker benzinmotoren med et lille hak til følge hver gang. Det er tydeligvis et lille softwareproblem og det burde BMW få løst ret hurtigt. Nu har ejeren af i8 jo trods alt lagt næsten tre millioner for bilen, så er en softwareopdatering i ny og næ vel også at forvente?

Udover det lidt hakkende skifte imellem de forskellige tilstande, må vi trods alt også skrive det nærmest ikke-eksisterende bagsæde på listen over minusser – vi havde faktisk foretrukket at undvære bagsædet og så have brugt pladsen på et større bagagerum, for vi tror faktisk ikke på, at folk der køber denne bil får brug for at have nogen på bagsædet – men de kunne eventuelt godt finde på at køre en weekendtur til Paris.

En vision på hjul
BMW i8 er ikke så meget en bil som det er en vision for fremtiden. Den ligner ikke noget andet på vejen, og det er meget få vi har mødt, der ikke har synes om det futuristiske design. Vi kunne godt ønske os, at BMW havde lagt lidt ekstra i interiør og især den teknologiske del – de burde kunne matche det niveau, Tesla har sat med deres Model S, men man mærker tydeligt, at Model S er lavet af IT-folk og i8 er lavet af bil-folk – og sammenligningen er i øvrigt ikke på nogen måde fair for nogen af parterne. Ikke desto mindre så vi gerne et lidt mere avanceret og brugervenligt interface i i8.

Skal jeg konkludere på denne test af en af de dyreste stykker legetøj vi nogensinde har haft imellem hænderne, så må jeg sige, at dette er meget tæt på min drømmebil. Journalister har ikke rigtigt udsigt til at tjene penge nok til, at den nogensinde kommer til at være en reel mulighed, men havde jeg lige tre millioner kroner, jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge til, ville jeg købe i8 på et splitsekund. Og så i øvrigt formentlig også Teslas næste model, model X.

BMW i8 udstråler luksus, fart og samtidig også miljøbevisthed (i hvert fald i nogen grad.) Den er samtidig et pejlemærke for, hvor vi vil se bildesign bevæge sig hen over de næste år.

BMW i8

BMW i8
8.25

Design

9/10

    Funktioner

    8/10

      Ydelse

      9/10

        Pris

        7/10

          Fordele

          • Design
          • Ydelse

          Ulemper

          • Brugervenlighed
          • Bagsæde burde være droppet

          Om Torben Vognsen

          Torben Vognsen
          Grundlægger af magasinet iNPUT. Har en baggrund som producer og tilrettelægger i tv-branchen og har skrevet forbruger- og gadgetstof i en årrække for Jyllands-Posten, Komputer for Alle, Berlingske Tidende og BT. Er også fast gadgetekspert på TV2's Go' Morgen.

          Se også

          Airbus 320NEO

          Anmeldelse: Airbus 320 Neo

          Her på iNPUT er vi ikke bange for at anmelde store gadgets. Endog meget store …

          Skriv et svar

          Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *