Hvis du er træt af at se rækkevidden smelte hurtigere end sne i april, når vinterkulden bider, så har verdens største batteriproducent et svar klar. Kinesiske CATL har nemlig vist sit nye natrium-batteri frem under bilmessen i München. Batteriet er skabt til at klare sig i hårdt klima – og det holder angiveligt 90 procent af sin kapacitet selv ved minus 40 grader.
Vi kender det alt for godt: Når frosten rammer, falder elbilens rækkevidde som en sten. Men CATL’s nye batteri, der har fået navnet Naxtra, lover at ændre spillet for bilister i Norden. Hvor traditionelle litium-ion batterier mister pusten i kulde, beholder Naxtra næsten hele sin styrke – selv når termometeret kryber ned i arktiske niveauer.
Batteriet er allerede i produktion og skal efter planen finde vej ind i de første personbiler næste år. Ifølge CATL er Volkswagen blandt de partnere, der står klar til at putte Naxtra under gulvet på deres biler.
Sikkerhed i særklasse, men …
Og hvis du tænker, at et nyt batteri er lig med nye risici, så kan du godt sænke skuldrene. CATL har testet cellerne ved både at save dem midt over med en bordsav og bore dem igennem – uden at de brød i brand. En gimmick? Ja, men også en klar demonstration af, at natrium-batterier kan være markant mere brandsikre end klassiske NMC-celler.
Der er dog også et par ”men”. Energitætheden på 175Wh pr. kilo er lavere end de mest avancerede litium-batterier , og ladehastigheden er foreløbig moderat: cirka 28 minutter fra 10 til 80 procent. Ikke dårligt – men heller ikke banebrydende. CATL lover dog, at udviklingen kun går én vej: fremad.
Natrium-batterierne er måske ikke det sidste ord i langdistance eller lynopladning. Til gengæld kan de blive elbilens vinterjakke – den løsning, der gør, at vi kan køre trygt og uden frostpanik året rundt.