Spanske Seat har langt om længe haft verdenspremiere på den første fuldt elektriske model under Cupra-brandet, nemlig Cupra Born, der ses herover. Bilen er i virkeligheden en Volkswagen ID.3 i sportslig indpakning, for begge modeller bygger på den samme MEB-platform og deler da også en række tekniske specifikationer.
Cupraen sigter dog tydeligvis mod de købere, der er mere til sport end til søndagsture. Den har et markant hårdere udseende og mere sport køreegenskaber – og så har den endda sin helt egen “boost-knap”, der midlertidig øger effekten til 231 hk. Hvis man bare vil hurtigst over efter rødt lys.
Cupra Born kommer i fire varianter. Indstigningsmodellen har 150 hk, men der findes også udgaver med henholdsvis 204 og 231 hk. Den hurtigste udgave klarer 0-100 km/t på 6,6 sekunder. Den kan oplades med op til 125 kW DC og har en varmepumpe, der giver bedre rækkevidde i vintermånederne.
Udstyrslisten inkluderer skålformede sportssæder lavet af genbrugsplast og adaptive dæmpere med sportschassis, 20-tommer fælge med bredere dæk og progressiv styring, der skal give forskellige resultater afhængig af hastighed.
Da Cupra Born og ID.3 er stort set identiske biler, deler de da også eksempelvis batteristørrelser – det vil sige udgaver med 45, 58 og 77 kWh. Cupraen vil kunne både med og uden den såkaldte overboost, der giver ekstra hk. Her er en oversigt over modellerne uden:
Effekt | 150 hk | 204 hk |
Moment | 319 Nm | 310 Nm |
Rækkevidde | 340 km | 420 km |
Acceleration (0-100 km/t) | 8,9 sek | 7,3 sek |
Batteri | 45 kWh | 58 kWh |
Og her er modellerne med overboost:
Effekt | 231 hk | 231 hk |
Moment | 310 Nm | 310 Nm |
Rækkevidde | 420 km | 540 km |
Acceleration (0-100 km/t) | 6,6 sek | 7 sek |
Batteri | 58 kWh | 77 kWh |
Lige som i ID.3 styres bilens funktioner og finesser også via infotainmentskærmen, der er 12-tommer stor. Der er også en nyudviklet app, der kan tilsluttes til bilen.
Hverken spanske eller danske priser er klar endnu, men mon ikke de kommer i nærheden af ID.3’eren? Cupra Born er udviklet i Spanien, men den produceres på den samme fabrik, der bygger ID.3, nemlig den tidligere Trabant-fabrik i Zwickau.
Her er et par ekstra billeder af den spanske sportsstjerne (klik for større):