TeknologiTophistorie

Danmarks første batteritog er nu på vej

Siemens Mobility skal levere syv batteritog, der skal sættes på skinner i Jylland ved årsskiftet mellem 2024/2025.

Fra slutningen af 2024 udskiftes de gamle dieseltogsæt med syv nye batteritog. Det fortæller Midtjyske Jernbaner, der betjener togstrækningerne Holstebro-Skjern og Vemb-Lemvig-Thyborøn. Selskabet har valgt Siemens Mobility til at levere syv batteridrevne tog til brug i den vestjyske region.

Batteritogsættene skal erstatte otte dieseltogsæt, der har mellem 20 og 40 år på bagen. De skal danne grundlag for udrulning af batteritogdrift på andre regionale strækninger i hele Danmark.

Købet af togene er forhåndsgodkendt af Region Midtjylland og den danske stat. Men den endelige aftale forventes først underskrevet i maj.

– Vi har været igennem en lang og lærerig udbudsproces. Efter nøje evaluering er vi kommet frem til, at det er Siemens Mobility, der skal være med til at sætte os på det danske landkort som den første jernbane med batteritog. Vi glæder os til samarbejdet, der vil være med til at bringe os ind i en grønnere fremtid, fortæller bestyrelsesformand for Midtjyske Jernbaner, Arne Lægaard.

De første batteritog ventes i drift på de vestjyske skinner mellem Holstebro og Skjern samt Vemb, Lemvig og Thyborøn. Alle syv togsæt ventes kørende fra januar 2025. Derefter bliver Midtjyske Jernbaners nuværende dieseltogsæt sendt på velfortjent pension.

Pengene til de syv togsæt kommer delvist fra Infrastrukturplan 2035. Her blev der afsat 330 millioner kroner til indkøb af fire batteritog samt til etablering af ladeinfrastruktur på den statslige strækning Holstebro-Skjern.

Region Midtjylland får et tilskud på 230 mio. kr. til indkøb af fire batteritogsæt. De sidste tre togsæt, der skal køre på Lemvigbanen, anskaffer regionen og Midtjyske Jernbaner selv. Derudover er der afsat 100 mio. kr. til at Banedanmark kan anlægge ladeinfrastruktur.

Ladeinfrastruktur skal rumme både tog, busser og biler

Batteritogene bliver af togtypen Mireo, der allerede bruges på andre togstrækninger i Europa. Togene skal dog gennem en godkendelsesproces ved Trafikstyrelsen, inden de får lov til at komme i drift på danske skinner. Til forskel for eltog, der kræver køreledninger, vil batteritogene blot skulle lade ved udvalgte stationer med egnede ladefaciliteter. Blandt andet i Lemvig.

– Opbygningen af ladeinfrastrukturen til vores nye batteritog har affødt endnu et spændende projekt, hvor vi gentænker hele vores stationsområde som grønt klimaområde. Vi er også i dialog med Midttrafik om opladning af deres kommende batteribusser, ligesom vi vil tilbyde bilister at oplade deres elbiler. Vi tænker således i en 3-i-1-løsning, der skal spille sammen med det område, vi bor i, og læne sig 100 procent op ad Lemvig Kommunes stærke klimaprofil, fortæller direktør for Midtjyske Jernbaner, Martha Vrist.

I Infrastrukturplanen er der udover batteritog til strækningen Holstebro-Skjern også afsat 650 mio. kr. til etablering af den nødvendige ladeinfrastruktur til batteritogsdrift på de øvrige strækninger i Midt- og Vestjylland, på Svendborgbanen og i Nordjylland. Derudover er der afsat en pulje på 275 mio. kr. til tilskud til ladeinfrastruktur på privatbanerne. Det skriver Transportministeriet.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.