EU havde fredag sit tredje krisemøde med de europæiske bilfabrikanter i Bruxelles. Her blev budskabet banket fast: Forbuddet mod at sælge nye biler med forbrændingsmotor i 2035 bliver stående, selv om flere bilproducenter har tryglet om at få lov til at køre videre på benzin- og dieselsalget lidt længere.
Selvom deadline ikke rykkes, lover EU at hjælpe bilindustrien på vej. Planen er at sikre bedre adgang til råstoffer, styrke den europæiske batteriproduktion og skabe en fælles satsning på elbiler, autonome biler og software. Der blev også skrevet under på et nyt samarbejde med industrien om forskning og udvikling i nulemissions-teknologier.
Samtidig lancerede EU en helt ny branchealliance, European Connected and Autonomous Vehicles Alliance (ECAVA), der skal samle kræfterne om alt fra AI til selvkørende biler.
– Vi vil, at fremtidens biler skal bygges i Europa. Derfor arbejder vi hånd i hånd med industrien for at gøre det til virkelighed, sagde EU-kommissionens formand Ursula von der Leyen efter mødet.
Ingen vej tilbage
For almindelige bilkøbere betyder beslutningen først og fremmest, at fremtiden nu er fuldstændig elektrisk. Og presset stiger på bilfabrikanterne: De skal levere billigere elbiler, produceret i Europa og med europæiske råvarer. EU varslede for få dage siden netop en satsning på prisvenlige elbiler, så det ikke kun er de velhavende, der kan være med.
Von der Leyen var klar i spyttet:
– Teknologien ændrer mobiliteten, og geopolitikken ændrer den globale konkurrence. Vi kan ikke fortsætte som hidtil. Europa skal forblive i front.
Forbrugerne kan altså roligt regne med, at næste bil i indkørslen bliver på strøm – for EU har sat slutdato på fossilerne, den er 2035 og den bliver stående.