Tesla har lanceret en ny, billigere udgave af Model Y med navnet Model Y Standard. Prisen er reduceret med cirka 35.000 kroner sammenlignet med næste version i rækken, men besparelsen er opnået ved at fjerne en lang række funktioner, som tidligere har været standard i Teslas populære elbil.
Taget er stadig af glas – men du kan ikke se igennem det
Den mest opsigtsvækkende ændring handler om bilens panoramaglastag. Tesla har valgt at beholde glasset, men dække det helt med en fast loftsbeklædning. Ifølge Tesla sparer det penge i forhold til at udskifte glasset med et helt fast tag, men resultatet er en bil, hvor man mister det luftige lysindfald – uden reelt at få nogen teknisk fordel.
Enkle hjul og færre kræfter
Model Y Standard har 18-tommer stålfælge i stedet for 19-tommer alufælge, og rækkevidden er reduceret til 534 kilometer mod 622 kilometer i Premium RWD-versionen. Den maksimale ladeeffekt er ligeledes sænket fra 250 kW til 225 kW.
De dyrere udgaver af Model Y har enten frekvensafhængige eller adaptive støddæmpere, mens Standard-versionen må nøjes med en helt almindelig passiv undervogn. Resultatet er en mindre komfortabel køreoplevelse, især på ujævne veje.
Mindre luksus i kabinen
Inde i kabinen er nedskæringerne tydelige. Lydsystemet er skåret ned fra 15 til blot 7 højttalere, og subwooferen er fjernet. Der er ingen FM-radio, og den bageste 8-tommer skærm til bagsædepassagererne er helt væk.
Kun forsæderne er opvarmede, og ingen af sæderne er ventileret. Polstringen er en blanding af kunstlæder og stof i stedet for fuldt kunstlæder som i de dyrere modeller. Bagsæderne kan heller ikke lægges ned elektrisk, men skal foldes manuelt, og midterarmlænet bagtil er fjernet.
Spejle, lys og software
Tesla har også fjernet de automatiske sidespejle, der nu skal foldes ind manuelt, og der er heller ikke længere automatisk nedblænding. LED-lysbåndene foran og bagpå er fjernet, og forlygterne har fået et simplere design uden adaptiv fjernlysfunktion.
Selv Autosteer, Teslas lane-centering-funktion, er ikke længere inkluderet. Bilen har stadig den nødvendige hardware, men funktionen kræver nu, at man køber tillægssoftwaren Full Self-Driving (Supervised) til omkring 8.000 dollar. Det er en betydeligt forringelse, også i forhold til konkurrenterne i samme prisklasse. Det er en funktion, der forventes i en moderne elbil, men som altså er fjernet i den billigste version af Model Y.
Et kompromis i komfort og værdi
Med Model Y Standard har Tesla formået at bringe prisen ned, men samtidig fjernet mange af de funktioner, som har gjort bilen attraktiv i udgangspunktet. Resultatet er en Model Y, der stadig ser ud som en Tesla udefra, men som i praksis opleves som en markant mere “nøgen” bil, der mangler funktioner som de fleste med rette forventer af en moderne elbil.
Det kan vise sig at være en svær balance for Tesla. Mange kunder vil formentlig blive lokket af prisen, men når man først opdager, hvor meget der er fjernet – fra glastaget, man ikke kan se igennem, til manglen på Autosteer og radio – risikerer Model Y Standard at fremstå som et skridt tilbage snarere end et smart kompromis.