Ifølge en udmelding fra DSB, er 100 nye eltog der skal erstatte IC3- og IC4-tog, forsinket et halvt år. Togene forventes nu først leveret i midten af 2025.
Overgangen til elektriske tog er planlagt af DSB, men vi kommer til at vente lidt længere.
Planen var at de nye eltog skulle erstatte de eksisterende diesellokomotiver IC3 og IC4, i slutningen af 2024. Eltogene forventes derfor først at være på skinnerne i midten af 2025.
Udskydelsen skyldes blandt andet, at man er været nødt til at lave en række ændringer på togets design. Dette drejer sig bla. om yderligere krav til en ekstra bremse. Usikkerhed og problemer ift. forsyninger verden over, spiller også en rolle, skriver DSB.
Ifølge DSB’s direktør for Strategi & Togmateriel, Jürgen Müller, er det er ikke unormalt, at ordrer i denne størrelse får justeret tidsplanen.
Afløser IC3 og IC4
De 100 nye eltog er af typen Coradia Stream fra den franske virksomhed Alstom.
Det er meningen, at de nye eltog skal afløse de nuværende IC3- og IC4-tog. Forventningen er dog, at dielsetogene fortsat skal dække ind for eltogene i perioden fra slutningen af december i 2024 til midten af 2025, lyder det fra DSB.
Eltogene lyder bestemt ikke til at mangle kræfter, da de efter sigende har mere end 4 gange så mange hestekræfter som IC3-togene, samt en tophastighed på 200 km/t. Et enkelt eltog forventes at kunne transportere 300 passagerer via. fem togvogne.